Pepsi, Türkiye pazarındaki şeker ihtiyacını karşılamak için GAP bölgesine 500 milyon dolara mal olacak tesis yapıyor.
Türkiye meşrubat piyasasındaki gücünü arttırmak isteyen Pepsi, ürünlerinde kullandığı şekeri üretmek için atağa kalktı. Firma GAP bölgesine yapacağı yeni tesisle şeker ihtiyacını karşılayıp Ortadoğu'nun en büyük içecek üreticisi olmayı hedefliyor. 500 milyon dolara mal olacak tesis Güneydoğu'da binlerce kişiye de iş imkanı sağlayacak...
***
Pepsi, 'cola savaşında' GAP mısırı ile rakiplerini vuracak
Son günlerde reklamında oynattığı Aysun Kayacı'nın öpüşme sahnesi yüzünden tartışmalara konu olan Pepsi, 500 milyon $'a kurmayı planladığı fruktoz tesisi ile kola pazarında öne geçmeyi planlıyor.
Kolacıların şeker kavgasında bir hamle de Pepsi'den geliyor. Türkiye'de son dönemde Coca-Cola'nın gerisinde kalan ve Cola Turka'ya karşı büyük pazar kaybeden Pepsi, kendi şeker şurubu üretimi ile atağa hazırlanıyor. Kulislerde konuşulan bilgilere göre, Pepsi Türkiye'de 500 milyon doları bulacak bir değerde nişasta bazlı şeker şurubu (fruktoz) fabrikası kurmayı planlıyor. Pepsi yetkilileri şurup fabrikası ile Türkiye'de rekabet konusunda daha güçlü konuma geleceklerine inanıyor. Henüz plan ve değerlendirme aşamasında olan projede ithal yerine yerli mısır kullanılması hedefleniyor. Mısır için belirlenen en uygun bölgenin ise GAP olduğu belirtiliyor. Böylece hem istihdam hem de sosyal destek anlamında bölgeye büyük katkı sağlanacağı belirtiliyor. Yine de Cargill'in en büyük üretici olduğu nişasta bazlı şeker üretiminde Pepsi'nin yatırımı yeni tartışmalar yaratacağa benziyor.
Ülker ve kota tartışması Şeker şurubu ve kota tartışmaları 2005 yılında Ülker'in kendi fabrikası içinde fruktoz üretimi yaptığı anlaşılınca tavana vurmuştu. Pepsi ve Coca- Cola'nın şikayeti üzerine Ülker Grubu'na Şeker Kurulu para cezası verdi. Türkiye'de bir türlü dinmek bilmeyen şeker tartışmalarının nedeni kotalı üretim ve üretim maliyetlerindeki yüksek fiyatlar. Türkiye'de bir yılda 2.5 milyon ton civarında şeker tüketiliyor. Bunun 2.2 milyon tonluk kısmı şeker pancarından karşılanırken, geri kalan kısım nişasta bazlı şeker ile tedarik ediliyor. Toplam şeker kotasının yüzde 10- 15 arasında bir oranda nişasta bazlı şeker üretimine izin veriliyor. Böylece glukoz ve fruktoz elde ediliyor. Fruktoz yüzde 25-30 civarındaki maliyet avantajı nedeniyle üreticiler tarafından tercih ediliyor. Ancak şeker pancarı üretimindeki azalmanın şeker fabrikalarında istihdam kaybına neden olacağı gerekçesiyle kotanın artışına karşı çıkılıyor.
İthalat azalacak Bir diğer eleştiri konusu ise nişastanın elde edildiği mısırın yerli üretim ile karşılanamaması. Bu nedenle 1 milyon ton civarında mısır ithal ediliyor. Pepsi ise yerli üretimi teşvik ile ithalatın önleneceğini savunuyor. Sağlanan gelirin bir kısmıyla da bölge insanına destek verilmesi planlanıyor.