İktidara talip olan tüm partiler mazotu 1 YTL'ye çekme sözü verdi. AKP ise zaten 1 YTL'den satıyor ancak sadece armatörlere. Denizcilik sektörü gelişirken, tarım bitiyor.
Genç Parti'nin gündeme getirdiği 'Mazot 1 YTL olacak' vaadi, tüm partilerin ortak sloganı haline geldi. Cem Uzan, Deniz Baykal, Zeki Sezer, Mehmet Ağar'ın ardından Doğu Perinçek de mazotta indirim vadetti. Seçim öncesi siyasi partiler, yaklaşık 7 milyon çiftçinin oyunu kapmak için popülist açıklamalarını sürdürüyor. AKP hükümeti ise 2004 yılından bu yana zaten mazotu 1 YTL'den satıyor. Ancak bu uygulamadan sadece armatörler, balıkçılar, yat sahipleri ve uluslararası taşımacılık yapan araçlar yararlanıyor. Türk karasularında dolaşan deniz araçları ÖTV'siz yakıt alırken, transit taşımacılık yapan gemilerde KDV bile alınmıyor. Son yıllarda devlet, çiftçiye dekar başına 1.8 ile 5.4 YTL arasında mazot desteği veriyor. Bu da ortalama 0.30 YTL'ye denk geliyor. Denizcilikte kullanılan indirim miktarı ise 1.17 YTL'ye kadar çıkıyor. Çiftçi, denizde üretim yapamadığı ya da gemi ile tarla süremediği için indirimden yararlanamıyor. Siyasi partilerin vaatleri ise çiftçileri umutlandırıyor. ÇİFTÇİLER BEKLİYOR Sektör yetkilileri hayata geçmesinin zor olduğunu söylese de, denizcilikte 3 yıldır uygulanan yöntem, mümkün olduğunu gösteriyor. Türkiye'de mazotun pompa fiyatı 2.23 YTL, bunun 0.83 YTL'si ÖTV, 0.34 YTL'si de KDV. Kesilen toplam vergi miktarı 1.17 YTL'ye denk geliyor. Vergi alınmadığında mazot fiyatı yarı yarıya düşerek 1 YTL'ye iniyor. Devletin denizcilere ÖTV'siz mazot satışı nedeniyle son 3 yıldır uğradığı vergi kaybı 700 milyon YTL'ye ulaştı. Akaryakıttan elde edilen toplam vergi geliri ise yaklaşık 10 milyar YTL. Bundan vazgeçmek oldukça zor. IMF programıyla da zaten mümkün görünmüyor. Ancak zengin armatörlere yapılan indirimin oldukça sıkıntılı günler geçiren çiftçilere de yansıtılması isteniyor.