İnternet ve bilişim teknolojilerinin kullanımına ilişkin tutum ve davranışlar ile Türk insanının sosyokültürel değerleri arasındaki bağı ele alan bir araştırma gerçekleştirildi..
Bahçeşehir Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Yılmaz Esmer'in Türkiye genelini temsil eden bin 579 kişi ile yüz yüze görüşmeler üzerinden yaptığı araştırmada, 41 ilde yaşayan 15 yaş ve üzerindeki nüfustan bilgi toplandı. Araştırmada, bilişim teknolojileri konusundaki tutum ve davranışlar ile, bunlarla bireyin demografik özellikleri ve Türk insanının sosyo kültürel değerleri arasındaki ilişkiler incelendi. Araştırmanın en ilginç bulgularından biri internet kullanıcılarının insanlara bakış açısında ortaya çıkıyor. İnternet kullananların komşu olarak başka ırktan birini istememe oranı yüzde 16, internet kullanmayanlarda bu oran yüzde 38.
DİNLE TERS ORANTILI İnternet kullananların komşu olarak başka dinden birini istememe oranı yüzde 18 iken internet kullanmayanlarda bu oran yüzde 42. İnternet kullananların komşu olarak oruç tutmayan birini istememe oranı yüzde 16, internet kullanmayanlarda yüzde 39. İnternet kullanan kitlenin gerçekçi olduğunu gösteren önemli bir bulgu ise ilk tanıştıkları kişiye güvenme oranında çıkıyor. Bu oran internet kullananlarda yüzde 16, kullanmayanlarda yüzde 15. Araştırma internet ile ideolojiler arasında ilişki yakalıyor. Kendisini solda ortada ve sağda tanımlayanlar içinde, seyrekde olsa internete bağlanma oranları AKP'lilerde yüzde 24, CHP'lilerde yüzde 64 olarak ortaya çıkmış. İnternet kullanma olasılığı eğitim düzeyi, gelir düzeyi, erkek olmak ve ingilizce düzeyi ile doğru orantılı olup, artış gösterirken yaş ile ters orantılı. İdeolojik yelpazede sağ-sol ekseninde sola gittikçe artış gösteriyor. Bu çerçevede kadının mayo giymesini kabul edenler ve değişik komşulara hoşgörü gösterenlerin daha çok internet kullandığı ortaya çıkıyor. Ancak birey için dinin önemi arttıkça kullanım oranı azalıyor.
HER GÜN SMS Araştırmaya katılan öğrencilerin neredeyse tamamının cep telefonu kullandığı ve gençler arasında özellikle büyük oranda kontürlü telefon tercih edildiği ortaya çıkıyor. Kullanıcıların yüzde 37'si her gün SMS gönderiyor ve yüzde 8'i her gün fotoğraf çekiyor. 65 yaş üzerinde her gün SMS gönderenlerin oranı ise sıfıra yakın. Cep telefonu sahiplerinin dörtte biri şu anda kullandıkları telefonlarını son altı ay içinde edinmiş.