3. kuşak Sabancılar'dan Demet Sabancı Çetindoğan, İTÜ bünyesinde kök hücre saklayacak banka kuruyor...
***
Kök HücreSA
Demet Sabancı Çetindoğan, Hacı Sabancı'nın kızı. TÜSİAD eski Baskanı Ömer Sabancı'nın kız kardeşi. Dünyaca ünlü moda markalarını Türkiye'ye getiren Cengiz Çetindoğan ile evli. Demet Hanım geçen yıl Fashion TV Türkiye'yi satın alan Mediasa'nın Yönetim Kurulu Başkanı ve Demsa'nın Başkan Yardımcısı. Üçüncü kuşak Sabancılar'ın önemli isimlerinden Demet Sabancı Çetindoğan ile işini ve Türkiye'yi konuştuk...
2006 yılı nasıl geçti? Şirketimizde bütçeleri tutturduğumuz gibi biraz da yüksek kapattık. Demsa'da 2007'de yüzde 40'lık büyüme öngördük. Ciro hedefimiz de 90 milyon YTL. Bossa, 2006 yıllık ciro olarak 215 milyon dolar, Yünsa ise 90.3 milyon dolar ciro olarak bütçelendi.
tPiyasalarda yaşanan dalgalanmalar ve siyasi tartışmalardan şirketleriniz ve yatırım kararlarınız nasıl etkileniyor? Özellikle Bossa ve Yünsa ihracat ağırlıklı çalışıyor. İç piyasadaki dalgalanmalar çok fazla etkilemiyor. Her türlü otomasyona, kaliteye ve bilgi teknolojisine yapılan yatırımlara, ara vermeden devam etmekteyiz. Demsa'da ise giyim perakendeciliği yapmaktayız. Çeşitli lokasyonlarda yabancı markaların mağazaları bulunuyor. İşte burada iç piyasanın önemi bizim için az da olsa öne çıkıyor. Bizdeki markalar A ve A+ müşterilere hitap ediyor. Keza Fashion TV de öyle diyebiliriz. Reklam veren firmalar ve kanalın duruşu itibarıyla piyasalardaki dalgalanmalar ve siyasi tartışmalar kararlarımızda yavaşlamaya neden olmuyor.
Hangi yabancı markaları Türkiye'ye getirmeyi planlıyorsunuz? GianFranco Ferre, Just Cavalli ve D&G gibi önemli İtalyan markaları Ağustos ayı itibarıyla mevcut markalarımıza ek olarak Demsa ailesine katılmış olacak. Bunlara ilaveten yıl sonundan önce de bir sürpriz marka ilave olabilir.
Hangi tarz yabancı markalar Türkler'e uyuyor? Biz Türkler en son trendleri yakından takip etmeyi seviyoruz. Modayı belirleyen markalar bizler için çok önemli. Genç nüfusa da sahip olduğumuz için hem trendy hem de uygun fiyatlardaki markaların ürünleri çok daha kolay büyüme imkanı buluyor.
Türk tüketicisinin giyim alışkanlığını tarif eder misiniz? Türk tüketicisi trendy ve pratik giysileri tercih ediyor. Pratiklik Türk bayanların ruhunda var. Bu da giyim alışkanlıklarına yansıyor.
Alışveriş merkezleri sayısının artmasına ne diyorsunuz? Bir vatandaş ya da tüketici olarak alışveriş merkezlerinin artması ulaşılabilirlik açısından güzel. Ancak özellikle bazılarının birbirine çok yakın lokasyonlarda olması altyapı, trafik gibi konularda ciddi sorunlara sebep olduğu gibi, birbirleriyle lüzumsuz rekabete de girmiş oluyorlar. Bunlar ciddi yatırımlarla olan şeyler. O yüzden alışveriş merkezlerinin lokasyonunun tarifi çok net olmalı.
Fashion TV'yi alma fikri nasıl oluştu? İş hayatına kumaş üretim fabrikasında başladım. Dolayısıyla tekstil, moda hep iç içe olduğum konulardı. Fashion TV de hem işim gereği hem de zevkle izlediğim bir kanaldı. Moda kanalı izlemek insanın ruhuna iyi geliyor.
Burada hedefiniz nedir? Nasıl bir potansiyel var? Fashion TV'de hedefimiz lifestyle kanalı olmak. İlle de aldığım konu, içerik ve görüntü kalitesi oldu. Ayrıca moda ve tekstil sektörü Türkiye'de önemli bir paya sahip. Her şeyden önce bu dünyayla ilgilenen kurum ve şahıslar adeta bir ders izler gibi bu kanalı izliyor. Hedeflerimizden biri, 'Luxury Lifestyle' dergisi Fashion TV Magazine'i Mediasa ailesine katmaktı. Ayrıca Fashion TV Moda Ödülleri yeni bitti. Sektöre çok büyük katkısı olacağına inandığımız bu organizasyonumuz çok olumlu tepkiler aldı. 7 MEKAN, 7 MODACI
Ankara'nın bu konulara ilgisi nasıl? Şimdi sırada Kültür ve Turizm Bakanımız Sayın Atilla Koç' un da büyük önem verdiği "7 Mekan 7 Modacı" projesi var. Ülkemizin 7 coğrafi bölgesinden, bakanlığın yönlendirmesiyle seçilmiş 7 çok özel mekanda, 7 modacımızın bu proje için hazırladıkları koleksiyonlarını, Fashion TV International üzerinden 202 ülkenin ekranlarına taşıyacağız. Kısa metraj film mantığıyla çok özel prodüksiyonlarla çekilecek spotlar, ayrıca diğer dünya televizyonlarına da verilecek. Proje geçen hafta, dünyanın en iyi üçüncü top modeli seçilen, ülkemizde de Las Vegas diziyle tanınan Molly Sims'le başladı. Ünlü yıldız, Beylerbeyi Sarayı'nın muhteşem tarihi dokusunda Atıl Kutoğlu'nun koleksiyonuyla kamera karşısına geçti.
Fashion TV'yi en çok kimler izliyor? "Kahvelerde de en çok Fashion TV izleniyor" deniliyor, mankenleri görmek için... Evet, Fashion TV'yi en çok erkekler izliyor! Yapılan incelemede görülen şu ki yüzde 55 erkek, yüzde 45 bayan izleyiciye sahip. Kimi insan işi gereği, kimileri de güzellikleri görmek adına bu kanalı izliyor.
Başka TV planınız var mı? Diğer projemiz, 'ZTV' adında yaz başında yayına başlayacak gençlik ve eğitim kanalımız. Bu, benim ve ayrıca Sabancı Ailesi'nin eğitime verdiğimiz önemin ve sosyal sorumluluğumuzun sonucu oluştu. Genç kuşakları hem eğlendirerek hem de bilgilendirerek, özellikle kurslara gidecek maddi gücü olmayan öğrencilere televizyondan eğitim vereceğiz.