İSTANBUL'un 'Metropolitan Planı' hazırlandı. Şehir 3'e bölünüyor. Sanayi Silivri'ye, limanlar Ambarlı'ya gidiyor. Kartal-Bakırköy arası işyeri oluyor.
***
Yeni cazibe merkezi Silivri
Dev metropol kağıt üzerinde yeniden inşa ediliyor. Sanayi tamamen şehir dışına taşınırken, planda Silivri ve Hadımköy ismi öne çıkıyor. Bölgeye üniversite, teknopark ve lojistik üssü kurulması öngörülüyor.
İstanbul'u 3 bölgeye ayıran 'Metropolitan Planı'nın 1/100.000 ölçeklik bölümünden sonra 1/25.000 binlik plan hazırlıkları başladı. Tepebaşı'nda oluşturulan büroda, geniş akademisyen ve uzman kadro tarafından hazırlanan planlarda İstanbul, sanayi, lojistik ve eğlence merkezlerinin de içerisinde bulunduğu 'Merkezi İşyeri Alanı' (MİA) olmak üzere 3'e ayrılıyor. Yeni planda Silivri ve Hadımköy ismi ön plana çıkıyor. 3. havaalanı, dev limanlar ve raylı sistemle beslenmesi öngörülen Silivri, cazibe merkezi olarak gösteriliyor. Hadımköy ise yeni lojistik üssü olarak planlanıyor.
SANAYİ YARAMAZ KARDEŞ Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ve İstanbul Ticaret Odası'nın (İTO), bu bölgede dev arsalar satın aldığı söyleniyor. İTO'nun, Ticaret Üniversitesi'nin bazı bölümlerini ve teknopark projesini bu bölgede gerçekleştireceği belirtiliyor. UND'nin de Avrupa'ya daha yakın bölgede dev lojistik üsleri kurmayı planladığı kaydediliyor. Planda, sanayi "yaramaz kardeş" olarak nitelendirilerek, tamamen şehir dışına çıkarılmak isteniyor. Şehir merkezinde sanayi oranının yüzde 20'lere düşürülmesi hedefleniyor. Yüzde 80'nin hizmetler- ticaret sektörü olması planlanıyor. İstanbul'un cetvel ve kalemle yeniden inşa edildiği planda, sanayinin önüne iki alan konuluyor. Birincisi, Silivri-Çerkezköy hattı, yani Trakya yönü, diğeri ise Kartal ve Gebze hattı. Bakırköy ve Kartal arası ise MİA olarak kabul ediliyor.
İTO VE İSO KARŞI ÇIKIYOR İstanbul Ticaret Odası (İTO) ve İstanbul Sanayi Odası (İSO) plana itiraz ederken, 1/25.000'lik planda yatırım bölgelerinin daha da netleşmesi tepkilerin artmasına neden oluyor. İTO, sanayinin İstanbul'da 63 bin metrekarelik alana daha ihtiyacı olduğunu belirtiyor. Bunun 40 bin metrekarelik bölümünün Avrupa, 20-23 bin metrekarelik bölünün de Anadolu yakasında olduğu vurgulanıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ise hükümetle birlikte yürüttüğü planda taviz vermek istemiyor. İTO, yeni sanayi alanları talep ederken, yeni plan, atık üretenler ve büyük alan gerektiren sanayinin şehir dışına taşınmasını öngörüyor.
HALKALI GÜMRÜĞÜ TAŞINIYOR Özellikle lojistik konusunda şehrin yükünü limanlara taşımayı planlayan İBB, Ambarlı Limanı'nın kapasitesinin artırılmasını amaçlıyor. Ambarlı Limanı kapasitesinin yıllık 4 milyon konteynıra yükseltilmesi hedefleniyor. Ayrıca Halkalı Gümrüğü'de Hadımköy'e taşınarak, bölgenin tır ve konteynır deposu haline dönüştürülmesi isteniyor. Ancak, bu plana da UND'nin karşı çıktığı ifade ediliyor. Belediyenin de UND'nin lojistik üssüne karşı çıktığı dile getiriliyor.