ARÇELİK Genel Müdürü Gündüz Özdemir: Türkiye'de her evde 2 Arçelik var. Hedefimiz Avrupa'da da her evde olmak.
***
Her eve bir Çelik
Arçelik Genel Müdürü Gündüz Özdemir, 'Türkiye'de her evde 2 Arçelik var. Hedef Avrupa'daki her hane.' '.
Arçelik Genel Müdürü Gündüz Özdemir ile 35 yılını verdiği Arçelik Genel Müdürlüğü'nde görüştük. Gündüz Özdemir, yıllardır Koç Holding'de beyaz eşya grubunda çeşitli görevlerde bulundu. Avrupa'nın en büyük beyaz eşya üreticilerinden Arçelik'i konuştuk.
* Avrupa pazarındaki ciddi payınızı nasıl değerlendiriyorsunuz? Avrupa pazarında son 5-6 yılda hızlı büyüyoruz. En önemlisi markamızla büyüyoruz. Koç Holding stratejisine paralel olarak büyüyoruz. Avrupa'da her evde bir Koç ürünü olacak stratejisi. Avrupa çok büyük bir pazar. Bu yıl sonu Avrupa'daki pazar payımız, Türkiye ve Rusya dahil, yüzde 10.
* Arçelik'i yurtdışında büyüten nedir? Çok rahat Arçelik'in kaliteye verdiği önem derim.
* Yerli ve yabancı marka algısı farklıdır. Yerli marka daha az kaliteli' algısıyla karşılaşıyor musunuz? Tersten söyleyeyim. 'Benim malım daha iyidir' demeyeceğim. Avrupa'da evlerde ürünlerimiz kullanılmaya başlandığı anda, tüketici eski tecrübeleriyle ürünü mukayese eder. Sizinle işbirliği yapan yabancı distribütörler tüm markaları yakından izliyorlar. Ürününüz kalitesizse sizinle çalışmaya devam etmez.
UYGUN FİYAT, KALİTE VE HİZMET * Peki Türkiye'de algı nasıl? Hem Arçelik, hem Beko Türkiye'de algılanması üst seviye markalardır. Eskiden dediğiniz algı vardı. T.C.'nin 80 yıllık geçmişi var. Elektrikli ev cihazları 50'lerde evlerimize girdi. Hiçbir ürün bugünkü haline dün olduğu gibi gelmedi. Gelişti. Ben piyasa adamıyım. 35 yıldır işin içindeyim. 35 yıl öncesiyle bugün arasında çok fark var. İddia ediyorum Türk ürünleri Avrupa'dan gelen ürünlerden çok daha iyi. Dünyanın en hızlı çamaşır yada bulaşık makinası diye reklam yapıyoruz. Sadece Türkiye'de değil, dünyada kullanıyoruz. 'En' kelimesini kullanırken Uluslararası Ticaret Örgütü kriterlerinde ispat etmek zorundasınız.
* Arçelik'in alınmasında servisinin de etkisi çok değil mi? Tüketici Doğubank gümrüksüz satış mağazalarından alıyordu. Her ürünün ekonomik ömrü vardır. Arçelik o gün ne yapıyorsa bugün onu yapıyor sanıyorlar. Halbuki tamir etme parası üründen daha pahalı. Tüketici şimdi mağazaya girince 'vay be' diyor. Hem fiyat uygun, hem kalite, hem de servis. Arçelik daha iyi hizmet verir.
* 'Çelik' ne kattı? Arçelik 50 yıllık geçmişiyle Türkiye'de sanayileşmede önder bir kuruluş. Uzun yıllar tüketiciyle beraber yaşamış bir marka kalıcı imaj oluşturur. Eskir. Eskiyen imaj, nüfusu genç olan bu ülkede yeni nesille bağlantıyı zorlaştırır. Radikal bir karar verildi. 'Çelik' gençlerle Arçelik arasındaki iletişimi sağladı. Çok başarılı Son 10 yılda marka-imaj araştırmalarında Arçelik en iyi bilinen marka çıkar.
* Pazar payınıza etkisi ne oldu? Pazar payımız 10 yıl önce Arçelik ve Beko olarak toplam markalarla yüzde 50 idi. Şu anda yüzde 57'e yükseldi.
MORTGAGE TALEPLERİ ARTTIRACAK * Çelik reklamdan başka bir şey olacak mı? Hayır. Başlangıçta Çelik oyuncakları ve promosyon malzemeleri verdik.
* Arçelik-Beko birleşmesini nasıl değerlendiriyorsunuz? Arçelik, Beko Elektronik'in hisse senetlerini satın aldı. Zaten ortağıydı. Daha büyük ortak oldu. Elektronik ürünler beyaz eşyayla birbirini bütünler. Uzakdoğu'daki trend her ikisini birlikte yapan şirketlerin başarılı olduğunu gösteriyor. Elektronikteki hızlı gelişmelerin beyaz eşya ürünlerimizdeki fonksiyonlarla bağlantısı var. Beko Elektronik Ar-Ge'de bağımsız faaliyet gösteriyordu. Bir işi iki ayrı yerde yapmak verimsiz olurdu. Arçelik'in yönetmesi ve sinerji yaratması doğal.
* İnşaatta canlanma, mortgage beklentisi, ankastreli hazır evler...Tüm bunların size etkisi? Etkisi çok iyi oldu. Ürünlerimizin itici motoru konuttur. İşimizi direkt etkiler. Mortgage yasasıyla uzun vadede daha çok konut satın alınacak. Ayrıca Arçelik'in de ankastre ürünleri var.
ÇİN'DE DE YAYILMAK İSTİYORUZ * İlginç tüketici şikayetleri oluyor mu? Bayide şahit oldum. Bir hanım şarjlı, mini süpürge alıp evine gitti. Yarım saat geçti, telefon etti. 'Süpürge arızalı' dedi. Şarjı dolu sanıp düğmesine basmış, fişe takmamış. İlk başta alet boştur, önce şarj edilmesi gerekli.
* Uzakdoğu ile nasıl rekabet ediyorsunuz? Çin önemli faktör. Bütün dünya Çin'de yapılan ürünlerden rahatsız, koşullar nedeniyle ucuza üretilen ürünler. Beyaz eşyada Çin'lilerle rahat rekabet yapıyoruz. Çin'e ihracat yapıyoruz. Çin'de yapılanma sürecindeyiz. Çin tüketicisini gözlemliyoruz. Piyasada daha yayılıyoruz. Geçen yıl 2 milyon euro'luk ürün ihraç ettik. Bu yıl hedef 10 milyon euro. Rakam küçük ama test yapıyoruz. İleride bir adım daha atıp Çin'de üretip o coğrafyada yaygın olmak istiyoruz.
* Yeni ürün geliyor mu? Türk kahvesi makinası yaptık. Bu yıl içerisinde yeni bir ürünümüz geliyor. Mevcut ürünler içinde yeni icatlar sürekli var.