ÖTV artışı sadece ucuz olanları ilgilendirirken, bütün sigaralara yüzde 17'lere varan oranda zam yapılması, "Şirketler zam yapmak için ÖTV artışını fırsat olarak kullandı" yorumlarına neden oldu.
Sigara sektöründe aylardır konuşulan senaryo sonunda tamamlandı. Sabit vergide yapılan artış sonrasında zamlar birbirini izledi. ÖTV artışı sadece ucuz sigaraları ilgilendirirken, fiyat artışlarının pahalıucuz ayırımı olmaksızın tüm ürünlerde yapılması dikkat çekti. Bu da "Sigara şirketleri zam yapmak için vergi artırımını fırsat olarak kullandı" yorumlarına neden oldu.
ZAM YAĞMURU Sigarada vergi ayarlamasının yapılacağı uzun süredir konuşuluyordu. Sigaradan alınan sabit verginin (maktu ÖTV) 1.2 YTL'den 1.4 YTL'ye çıkarılmasıyla bu söylentiler gerçekleşmiş oldu. Şirketler de art arda yaptıkları zamlarla, ürünlerinin fiyatlarını yüzde 4.5- 16.7 arasında değişen oranlarda artırdı. ÖTV artışı pahalı sigaralarda zam gerektirmemesine rağmen lüks sigaraların da fiyatlarının artması dikkat çekti. Sigarada sabit ve oransal iki vergiden oluşan bir sistem uygulanıyor. Oransal vergi yüzde 58. Yani 4.5 YTL'ye satılan bir sigaranın 2.6 YTL'si ÖTV olarak Maliye'ye aktarılıyor. Sabit vergi artıştan önce 1.2 YTL olarak uygulanıyordu. Herhangi bir sigaranın fiyatının yüzde 58'i 1.2 YTL'nin altında kaldığında ise sabit vergi uygulaması devreye giriyordu. Uygulama sigarada fiyat rekabetinin önüne geçiyor. Bu sayede sigara fiyatlarının tamamına yakınının 2 YTL'nin altına inmemesi sağlanmıştı.
LÜKSTE VERGİ AYNI Şimdi bu fiyat eşiği sabit verginin 1.2'den 1.4 YTL'ye çıkması ile 2.4 YTL'ye tırmandı. Başka bir deyişle 4.5 YTL'ye satılan bir sigaranın vergisinde bir değişiklik olmadı. Bu durum, kafalarda "Neden tüm sigara şirketleri ucuz, pahalı demeden ürünlerin tamamına zam yaptı?" sorusunu gündeme getirdi.