Citroen ve Subaru'nun distribütörü Bayraktar Holding Miami'de 500 milyon dolarlık gayrimenkul projesi aldı.
Bayraktar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar ile Bebek'teki İzzetabad Kasrı'nda konuştuk. İzzetabad Kasrı, III. Selim döneminde yaptırıldı; 1798 yılında yandı. 1989'da arsayı satın alan Bayraktar ailesi, 1992'de kasrı yeniden inşa ederek Bayraktar Holding'in yönetim merkezi haline getirdi. Bayraktar Holding, 1987 yılında Türkiye'nin ilk alışveriş merkezi Galleria ve ardından Carousel projelerini hayata geçirdi. Bayraktar Holding, bugün 500 milyon doları aşan cirosuyla otomotiv ticareti, otomotiv yan sanayi ve gayrimenkulde yoğunlaşıyor. Citroen ve Subaru markalarının Türkiye distribütörü olan grup, yeni markaların da peşinde. Holdingin kurucusu Hüseyin Bayraktar, yönetimi oğullarına bıraktı. Şimdiki Başkan Mustafa Bayraktar, Alabama Üniversitesi mezunu, 38 yaşında.
HESAP KİTAP İŞLERİ KADINLARDA
Şirketin yönetimi size devrolduktan sonra neler yapıyorsunuz? Burası bir aile şirketi. Yazılı ve yazılı olmayan uygulama prensipleri var. Görevim bu prensiplerin gündelik uygulanmasını sağlamak. Riskleri yönetmek ve çıkabilecek fırsatları daha geniş yelpazede yöneticilerin önüne koyabilmek. Bizler sihir yapmıyoruz; yöneticilerin önünü açıyoruz.
Baba-oğul ilişkiniz nasıldır? Hüseyin Bey, bizleri iş içerisinde oğlu değil, ortağı gibi görür. Paylaşımcı ve demokratik düşünce prensibi var.
Yönetimdeki kadın çalışan oranınız nedir? "Otomotiv sektörü erkek dominant" derler. Bizim grupta yüzde 60 oranında kadın yönetici var. Hesap kitaba bakan kişilerin çoğu bayan. Daha iyi hesap yapıyorlar herhalde.
Evde durum nasıl peki? Evde de hesaba kitaba eşim bakar. Faturaları hiç bilmem.
2006 otomotiv grubunuz için nasıl geçti? Piyasanın yıllık yüzde 10 daralmasına rağmen, Citroen'de pazar payımızı yüzde 20 artırdık. Subaru'da 2 bin 200 satış adedini yakaladık.
Kârlılık açısından nasıldı? Piyasada herkes ne kadar zorlanıyorsa. Adetler artıyor, ama kârlılık aynı oranda artmıyor.
2007 yılı tahmininiz nedir? 2007 yılı binek ve ticari araçta toplam 600 bin civarı olur. Geçen seneye göre bir düşüş bekleniyor. Düşüşe rağmen biz 2007'de pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz.
Ocak ayı nasıl bitti? Ocak ayı itibarıyla, geçen yılın Ocak ayına göre pazar yüzde 30'lar düzeyinde daralmış durumda. Biz Ocak ayında 500 adet Citroen, 240 adet Subaru sattık.
Düşüş devam eder mi? Senenin sinyalleri iyi gelmiyor. Bayram ve tatil bir arada güzel oldu, ama herkes paraları harcadı. Perakende sektörü olumsuz etkilendi.
Ege Endüstri ve Fren fabrikalarınızla yan sanayide durumunuz nasıl? Ana sanayiye bağlıyız. Ama ihracat rakamlarımız artıyor. Yeni yabancı müşterilerin peşindeyiz. Geçen yıl 75 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. 2007 yılı da 75 milyon dolardan aşağı olmaz. Kurların gidişatı işçilik maliyetlerini yükseltiyor. Sanayiciyi zorluyor. Ama bunlar bahane değil. Rekabetçi olmayı sürdürmek istiyoruz.
Rekabetçiliğinizi sürdürmeyi nasıl planlıyorsunuz? Verimliliği artırarak daha az insanla daha çok iş yaparak. Parayı önce içeride arıyoruz. Kaliteye önem veriyoruz. Her 2 tesisimizde de bütün kalite belgeleri mevcut.
Otomotivde yeni marka düşünüyor musunuz? Uzakdoğu'da otomotiv sanayisi hızla büyüyor. Yeni üreticiler mantar gibi çıkmaya başladı. Ama Avrupa'ya erişmesi 5 yılı bulur. Çünkü, kalite ve standartlar var. Biz de sektördeki herkes gibi, Uzakdoğu'yla irtibatımızı sürdürüyoruz. Önü açıldığı zaman, payımıza düşen kadar istiyoruz.
Payınıza düşen ne kadar? En az bugünkü pazar payımız. Otomotivde Citroen ve Subaru olarak toplam yüzde 3 pazar payına sahibiz.
Subaru Türkiye'de nasıl gidiyor? Distribütörlüğü aldığımız 10 yıldan beri, ilk defa geçen sene satış rekoru kırdık. Subaru'nun modellerinde Türkiye'de küçük ve orta segmentteki araçlar ve dizel araçlar henüz yok.
Satış rekorunu nasıl kırdınız? 1.5 motorlu Impreza geldi. Sıçrama oradan kaynaklandı. Türkiye'de satılan araçların yüzde 50'si küçük ve orta segmentteki araçlar; B ve C segmentleri. Bizim bu segmentte ürünümüz yoktu. Pazarın o bölümünden de pay aldık. Seneye dizel motorlu Subaru Legacy gelecek. Onunla beraber dizel motorlu satış bölümünden de pay almaya başlayacağız.
MIAMI'DE 500 MİLYON DOLARLIK PROJE
Miami'de büyük bir projeniz var. Ne aşamada? Ağabeyimle yaptığımız bir iş. 5.5 yıl önce Miami Belediyesi bir araziyi gayrimenkul geliştirmesi için teklife çıkarttı. 25-30 metrenin üstündeki yatlar için süperyat marina ve yanına de ek bölümler olacak. Burada bizim teklif seçildi. Belediye 75 yıllığına kiralıyor. Projemize göre, 2 otel, restoranlar, 50 bağlama kapasiteli süper-yat marina, alışveriş merkezi olacak. 200 bin metrekarelik bir proje. Otelleri Starwood ve Hong Kong asıllı Shangri-La grupları işletecek.
İnşaat ne zaman bitecek? 2007 yılının ortasına doğru marina inşaatıyla başlayacak. Yatırımcı grubuyla görüşmeler sürüyor. 2009 sonunda bitmesi planlanıyor. Projenin büyüklüğü 500 milyon dolar. Bu tür gayrimenkul geliştirme projelerinin yüzde 60-70'i banka kredilerinden, kalan yüzde 30-40'lık bölüm ise risk sermayesi koyan yatırımcı grup tarafından karşılanır.