'Kara liste'lik Türk gemileri imaj düzeltme derdine düştü
Türk gemileri uluslararası sularda 'kara liste'den çıkmak için gün sayıyor. Notlarını düzelterek 'gri'ye geçme derdine düşen Türkiye'nin kaderi, martta belli olacak.
Türk gemiciler, uluslararası sulardaki imajlarını düzeltmek için, mart ayında açıklanacak Paris Momerandumu'nun kararına kilitlendi. Dünya denizciliğini uluslararası sınıflara ayıran bu kuruluşun vereceği kararlar, ülkelerin denizcilik sektöründeki kaderini belirliyor.
Büyük kaybımız var 2003'ten beri kara listede olan Türkiye, 'gri liste'ye girebilmek için puanını yükseltme derdine girerken; hem Deniz Ticaret Odası'nın hem de Denizcilik Müsteşarlığı'nın yaptığı hesaplara göre; Türkiye'nin puanı barajı ucu ucuna geçmeye yetiyor. Deniz Ticaret Odası Başkan Vekili Halim Mete, "Gemiler, gittikleri limanlarda denetime tabii tutulur. Fazla eksik tespit edilirse, o geminin bağlı olduğu ülke kara listeye girer. Türkiye kara listede olduğu için Türk gemileri yabancı limanlarda hemen denetime tabii tutuluyor, ister istemez küçük de olsa eksiklikler saptanıyordu. Böyle olunca da Türk gemileri yabancı limanlarda bekletiliyor ve bu, milyar dolarlık kayıplara neden oluyordu" dedi. Bu sorunu aşmak için, armatörler, Deniz Ticaret Odası ve Denizcilik Müsteşarlığı'nın ortak çözüm yarattığını anlatan Mete, şöyle konuştu: "2003'te Denizcilik Müsteşarlığı 200 denetim elemanını işe aldı. Türk gemileri, burada denetime tabii tutuldu. Bu da, gidilen ülkelerdeki denetimlerde az eksik bulunmasını sağladı ve puanımızı yükseltti. Gemilerin eksiklikleri giderildiği için denetim sayısı daha az oldu. Tutulan gemi sayısı 200'lerden 45'lere düştü. Allah nasip ederse, bu yıl gri listedeyiz."
Puanımız sınırda Deniz Dicaret Odası Dış İlişkilerden Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Hüseyin Ertan ise gri listeye girebilmek puanın 59'dan az olması gerektiğini, yaptıkları hesaplara göre Türkiye'nin puanının 58.4 civarında olduğunu belirtti.