Kokuya göre para harcama isteğinin değiştiğini öğrenen mağaza sahipleri, dükkanları parfümlerle mis gibi kokuttu.
Hangimiz mağazaların ne kadar güzel koktuğunu fark etmedik ki? Peki, birçok dükkanın son zamanlarda niye kokuya bu kadar önem verdiğini hiç düşündünüz mü? Bunun nedeni oldukça basit. Kişinin kokuya göre para harcama isteğinin değiştiğini öğrenen mağaza sahipleri, hemen harekete geçti. Ünlü pazarlama uzmanı Martin Lindstrom, insanların duygu yüklü anılarını tetikleyen en önemli etkenin koku olduğunu açıkladı. Araştırmalar da kokuların duyuları uyandırdığını ortaya koyuyor. Örneğin turunçgillerin kokusu enerji verirken, vanilya rahatlık duygusu uyandırıyor.
Duruma göre... Mağazaların pek çoğu tüketiciyi koku yardımı ile belirli bir ürüne yönlendirmeyi amaçlıyor. Bu tekniğe "billboarding" deniyor. Mağazalar, bebek giysileri satan bölümde bebe pudrası kokusunu öne çıkartırken, iç çamaşırı ve mayo reyonunda leylak ve hindistan cevizi karışımı kullanıyor.
Kanıtlandı İngiltere ve Amerika'da, binlerce kadın üzerinde yapılan incelemeler de kokunun alışverişi tetiklediğini kanıtlıyor. Örneğin lavanta kokulu bir mağazada 50 dolar harcayan bir kadın, hiçbir kokunun hakim olmadığı bir dükkanı ise hiçbir ürün almadan terk edebiliyor. Bu sonuçları öğrenen mağaza sahiplerinin her gün yeni bir koku denediğini dile getiren uzmanlar, kokunun etkisine kapılıp para harcamamak isteyen kadınlara şu önerilerde bulunuyor: "Mağazaya adım atmadan önce kendi kendinize defalarca 'Para harcamamalıyım' deyin. Bu aşırı alışveriş yapmanızı engellemenin en etkili yoludur."