İstikbal'in genç yöneticisi Memduh Boydak: Boşanmalar mobilyada yeni pazar açtı.
***
Boşanmalar yeni pazar
İstikbal Mobilya Genel Müdürü Memduh Boydak: Boşanmalar arttıkça 2 ayrı ev açılıyor. Ayrılıklar ne yazık ki bizim için yeni bir pazar oluşturdu.
'İtalya'da tereciye tere satıyoruz. 180 mağazada ürünlerimiz yer alıyor'
'TV dizilerindeki yaşam tarzları, mobilya sektörünü yönlendiriyor'
BoydakHolding Yönetim Kurulu Üyesi ve İstikbal Mobilya Genel Müdürü Memduh Boydak, aynı zamanda Mobilya Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı. Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü mezunu olan Memduh Bey 39 yaşında, 5 çocuğu var. Büyük ve kalabalık Boydak ailesindeki 4 kardeşten biri. İstikbal, Bellona, Regina Mutfak&Banyo, Deco, Mondi, Hes Kablo, Form Sünger gibi markaların bulunduğu grup, Ülker Grubu'yla da Türkiye Finans Katılım Bankası'nda ortak. 2006 yılı ciro hedefi 1.8 milyar dolar olan grubun çalışan sayısı 13 bin. Sanayide yıllık ciro ve istihdamla Türkiye'nin ilk 10 grubu arasında yer alan Boydak Holding, markalarıyla dünya üzerinde 5 bine yakın noktada hizmet veriyor.
'Mobilya canlanmadı'
Mobilya sektörü, inşaattaki canlanmayla birlikte nasıl gidiyor? İnşaattaki canlanma mobilya sektörünü olumsuz yönde etkiledi. Henüz bize yansımadı. Yüksek gelirli insanlar ev alınca a'dan z'ye döşeyerek eve giriyorlar. Orta kesim önce evi satın alıyor, sonra mobilyasını alabiliyor. Etkisi de 1-1.5 yıl sonra yansıyor. Düşünüldüğü gibi heyecanlı gitmiyor. Gelecek yıl daha ciddi ivme bekliyoruz.
Türk mobilyacıları ivme kazanmak için neye dikkat etmeli? Moda, tasarım ve değişim kavramları önem kazanıyor. Tüketimi kışkırtmalıyız. Tahrik etmeliyiz. Hedef kitle hanımlardır. Mobilyanın kumaşını, kaplama rengini yenileme zamanını hızlandırmak da gerekli.
Bu yıl büyüme hızı nedir peki? İstatiksel değerlere rahat ulaşamıyoruz. TOBB'daki Mobilya Sektörü Kurulu, sektörün envanterini çıkartacak. Veriye dayanan net bilgiye o zaman ulaşacağız. Tahmini büyüme yüzde 10. Yüzde 30 büyüyen de var, yüzde 5 de.
Boydak Grubu mobilyada ne kadar büyüdü? Markalara göre değişiyor. Mondi markası yüzde 300 açılım yaptı ama toplam cironun sadece yüzde 11'i. İstikbal ve Bellona markaları yüzde 10 büyüdü.
Yeni alanlara girmeyi planlıyor musunuz? Şu anda yapmak istediğimiz şey, mevcut işlerimizi küresel ekonomi boyutlarına getirebilmek. Küresel ekonomi boyutlarına ayak uyduracak ölçeğe gelmek istiyoruz. Farklı sektörlerde de arayışlarımız var.
Küresel ekonomi boyutu sizin için nedir? 70' yakın ülkeye ihracat yapıyoruz. Ama bu ciromuzun sadece yüzde 15'i. Oran en az yüzde 30 olmalı. Kapasite artışı ve farklı pazarlara açılımla rakamları artırmak lazım. 'İtalya'da büyüdük'
En çok hangi ülkeye ihracatınız var? ABD en çok ihracat yaptığımız ülke. Avrupa'da Almanya en başta. İskandinavya ülkeleri, İtalya ve İspanya da oldukça iyi pazarlarımız. Yunanistan, Bulgaristan, Mısır, Romanya, İran ve Irak'ta marka yatırımı yapıyoruz. Yakın coğrafyada markalaşmaya önem veriyoruz. Potansiyel bir tüketici var. Ulaşım, nakliye de makul maliyetlerde.
Mobilyada öncü ülke İtalya ile rekabette nasıl mücadele ediyorsunuz? İtalya, hızlı büyüdüğümüz bir pazar. Son 2 yılda yüzde 200 büyüdük. İtalya'da 180 zincir mağazada ürünlerimiz satılıyor. 5 milyon dolar ciddi bir ciro değil ama sıfırdan buraya geldik. Tereciye tere satıyoruz.
Mağazalarınızda yenilik var mı? Ev konsept mağazacılık anlayışına geçtik. Eskiden tüketici mağazaya giriyor, alışveriş yapıyor, taksitle ödüyordu. Mağazaya taksit ödemeye geldiğinde yeni eşya beğenip alabiliyordu. Sürekli borçlanıyordu. Artık öyle değil. Kredi ve kart sistemleri geliştikçe, eski sistem bitti. Taksitli sistem çok azaldı. Mağazalara insanları sokmak zorlaştı. Yeni mağazacılık anlayışımızı yansıtan İstikbal ev konsept mağazaları ile tüketicimiz ev ile ilgili tüm ihtiyaçlarını tek elden temin edebiliyor. Aydınlanma, halı ve aksesuarlar da mevcut. "One stop shopping" dediğimiz tarzda tek bir seferde her şey uyumlu alınabilecek. Bu sistem tüketiciye büyük fayda sağlıyor.
'İstediğin gibi döşe'
Bütün mağazalarınız artık böyle mi? Şimdilik 10 mağaza var. 3 yılda bu sayı 50'ye çıkacak. Ev konsept mağazaları, 5 bin metrekare ve üzeri mekanlardan oluşuyor.
2007 yılı koleksiyonunuzda ne yenilikler var? Seçim hakkı ve özgürlük... Otomobillerde olur. 10. ayda yeni yıl modeli satılırdı. Tüketicinin dikkatini çekecek farklılığı ortaya çıkartmak oldukça önemli. Biz de bu düşünceden yola çıkarak "Design Your Life" yani "Dilediğin gibi yaşa, istediğin gibi döşe" sloganıyla Konsept 07'yi oluşturduk. Farklı kombinasyonları mümkün kılan, parçaların kombine edilebildiği bir konsept.
'Yabancı ortaklığa açığız
Bu tarz, Ikea'dan mı esinlenildi? Mobilya kavramı değişiyor. Ikea gibi firmaların Türkiye'ye gelmesi ve yeni bilinçlendirmeye yardımcı olması çok güzel. Konutlar daralıyor. Yaşam tarzı değişiyor. Home ofis gibi kavramlar çıktı. Ayrıca boşanmalar hızla artıyor. Ayrılıklar çoğaldıkça tek kişilik yaşam kavramı gelişiyor. Ne yazık ki boşanmalar bizim için bir pazar oluşturuyor. Sonuçta 2 ayrı ev açılıyor.
Grubun ciro dağılımı alanlarına göre nasıl? 2005 yılı 1.5 milyar dolar, 2006 yılı hedefi 1.8 milyar dolar olarak planlandı. Hedefi yıl sonu itibarı ile küçük sapmalarla tutturacağız. Mobilya grubu 950 milyon dolar civarında olup, kablo endüstrisi 320 milyon dolar, tekstil grubu 145 milyon dolar planlanmakta.
Yabancı ortaklık görüşmeleriniz var mı? Halen yabancı ortaklı bir şirketimiz bulunuyor. Ama bu küçük çaplı bir denemedir. Bunun haricinde, bize değer katabilecek ortaklıklara her zaman açığız.
Yurt dışında yeni yatırım planlarınız var mı? Şu an gündemimizdeki 3 ülkeye yatırımla ilgili fizibilite çalışmalarımız devam ediyor. Gelecek günlerde, bunların bir veya birkaçında yatırım çalışmalarımız olacak.