7milyar $ ciro yakalayan Ülker'in sözcüsü Metin Yurdagül: Bölgesel güç olmak istiyoruz.
***
Ülker küreselleşiyor
7 milyar $ cirolu Ülker, bölgesel güç olmaya odaklandı. Gıda devinin çevre ülkelerdeki fabrika sayısı 10. Romanya ile AB'ye adım atan Ülker'in yurtdışı cirosu 400 milyon dolar.
Ülker İstişare Konseyi Üyesi ve Grup Sözcüsü Metin Yurdagül 15 yıldır Ülker'de çalışıyor. Bisküvi, çikolata, süt, meşrubat gibi sektörlerde 62 yıldır faaliyet gösteren Ülker, Türkiye'nin en dominant markalarından. Grubun yeni hedefi, bölgesel güç olmak. 70'e yakın şirket, 10'u yurtdışında 38 fabrika, 1.500'ü aşan ürün çeşidi ve 23 bin 500 kişiye ulaşan çalışan sayısıyla Ülker, geçen yıl 6.6 milyar dolar ciro yaptı. Grubun 2006 yılı ciro artış hedefi yüzde 10. Yurdagül'le Ülker'in planlarını konuştuk...
Yıl sonuna yaklaşıyoruz. Büyümeniz açısından nasıl geçiyor? Çikolatada yüzde 30 bisküvide yüzde 15, süt ve ürünlerinde yüzde 30 büyüme tespit ettik. Genel büyümemiz de yüzde 10. İki yıldan beri zaten bölgesel bir güç olmayı hedefliyoruz.
Yeni yurtdışı yatırımınız var mı? Suudi Arabistan, Kazakistan, Özbekistan, İran, Ukrayna ve Cezayir gibi ülkelerde bisküvi ve çikolata yatırımlarına ilaveten bu yıl Bükreş'te önemli bir fabrika açtık. 23 milyon dolar yatırım yaptık. Kuzey Afrika, Balkanlar ve Türki Cumhuriyetleri hep hedefimiz. Romanya en geç 2007 yılı sonunda AB üyesi olacak. Böylece AB içindeki ilk fabrikamız olacak. Yeni yatırımlarla 97 bin metrekarede kurulu fabrikada kapasiteyi üçe katlayacağız. Başka dış yatırımlar da hazırlık safhasında. Kahire'de 2007'nin ilk yarısında üretime geçecek bir tesisimiz var. Bir de Pakistan'da kek yatırımımız var.
Romanya'daki fabrikada ortaklık yapısı nedir? Almanya'nın ERP adlı finans kuruluşu yüzde 40 ortağımız. 5 yıl içinde geri alma opsiyonumuz var.
İhracatta durum nedir? 110 ülkede ihracatla varız. Avustralya'da bile Cola Turka gördüm. Trinidad Tobago Adası'nda 1 milyon $'lık Biskrem satıyoruz. İlginç ülkelerde de varız. Romanya'dan Almanya ve Bulgaristan'a ihracat yapıyoruz. Kazakistan'dan çevre ülkelere ve Rusya'ya ihracatımız var. 2006 dış yatırımların toplamı 30 milyon $, dış yatırımların cirosu da 400 milyon $. 400 milyon $ da Türkiye'den ihracatımız.
Ülker'in yakın gelecekte hedefi nedir? Bölgesel güç olmak. Ayrıca kurumsallaşmada bütünleşmeye gitmek. 23 bin çalışanda aileden sadece 3 kişi var. Murat Ülker İcra Kurulu Başkanı, Ali Ülker Bisküvi Çikolata'nın başında, ve Orhan Özokur İcra Kurulu Başkan Yardımcısı.
Yeni kategori yok
Ufukta yeni bir ürün kategorisi var mı? Yeni bir kategoriye girmeyeceğiz. Öyle kola, dondurma gibi sansasyonel kategoriler yok. Ana eğilimimiz yine gıda olacak.
Cola ve dondurma neden sansasyonel? Pazar bizi öyle karşıladı. Cola Turka'nın reklamları çok konuşuldu.
Cola Turka ses getiren reklamlarına devam edecek mi? Reklam kampanyaları çok ilgi topladı. Logo ve ambalajını değiştirdik. Çıkış reklamları, ardından kendini aşan Türk ünlüleri ve şimdi "hep birlikte" sloganını kullanıyoruz.
2006 yılında hangi kategoriye girdiniz? Fonksiyonel ürünlere girdiğimiz bir yıl oldu. Fonksiyonel ürün beslenmenin yanında ekstra sağlık faydası oluşturan gıda demek. 1980'lerde Japonya'da başladı. ABD'de gelişti. 1990'da Avrupa'da başladı. 2006'da da Türkiye'ye başladı.
Türkiye'de neden geç başladı? Uzun yıllar kararname beklendi. Hazırlığımız vardı. Kararname 8 Temmuz'da çıktı. Biz 18 Temmuz'da lansmanımızı Kalbim Benecol markasıyla yaptık.
Ürünün tam özelliği nedir? Bu ürünün kötü kolestrolü düşürme etkisi var. İçinde Finlandiyalı firmanın ürettiği stanoller var. Stanol insan vücudunda fazla kolestrolün bağırsak tarafından emilmesini önlüyor. 15 gün devamlı içildiğinde kolestrolü % 15 düşürdüğünü ifade ettik. Stanoller bakliyat ve buğdayda var. Etkisi olması için günde 2 gram alınmalı. Sadece bunları yemek yetmiyor. Bu ürün Avrupa'da 22 ülkede var. Türkiye 23'üncü ülke.
Fonksiyonel gıda Türkiye'de nasıl bir ciro yakaladı? Avrupa'da fonksiyonel gıda 25 milyar Euro'luk bir pazar. Türkiye'de 2005 yılında sadece fonksiyonel gıdalar 70 milyon YTL ciro yaptı. 2006'da yeni fonksiyonel gıdaların da sektöre girişiyle tüm pazar hızla büyüyecek.
Reklam Kurulu'nun bu tür reklamlara getirdiği kısıtlama sizi nasıl etkiledi? 10 Ekim'de Reklam Kurulu karar aldı. Ülker ve rakibimizin reklamlarında "rakam kullanmayın" denildi. Reklamı düzelttik, % 15 ibaresini kaldırdık. Mesele sadece reklam sloganıdır. Bayram haftasında 'reklamlar durduruldu, ceza verildi' haberleri çıktı. İkazdan sonra hemen düzelttik. Bir ceza durumu söz konusu olmadı.
Çikolata, bisküvi ve bebek mamasında KDV oranının % 18'den % 8'e düşürülmesi söz konusu. Bu karar sizi nasıl etkiler? Bu konuyu son derece yakından takip ediyoruz ve geçtiğimiz günlerde katıldığımız Gıda Federasyonu toplantısında bizzat Başbakanı'n bu yönde yaptığı açıklamaları son derece memnuniyet verici buluyoruz. Umarız ki kısa zamanda olumlu sonuç alınacaktır.
Türkler şekerli sever
Türk damak tadı nasıl? Türkler'in alışkanlıkları değişiyor mu? Çikolata ve bisküvi gibi ana ürünlerimizde damak tadı batıya göre farklıdır. Türkler daha şekerli sever, farklı aroma sever. Ama diğer yandan ürünlerde pratiklik ön planda. Zamanın önemi gitgide artıyor. Bu kapsamda, mutfakta harcanan zamanı azaltıcı ürünler de yapıyoruz. Bu konudaki AR-GE çalışmalarımızı eşdeğer ürünler yaratmak üzerine yapıyoruz. Hazır yemek, çorba, bulyon, yemek harçlarına kadar geniş bir zincirimiz var. Bu tarz hazır ürünler pazarı da oldukça hızlı büyüyor.
O zaman kahvaltı alışkanlığı da mı değişiyor? Evet. Kahvaltılık gevrek pazarı da büyüyen bir alan. Kellogg firmasıyla 2005 yılı sonunda kurduğumuz ortaklığımız var. Bu yıl ürünleri ithal ederek sattık. Eylül sonunda Türkiye'de üretime başladık. Artık Ülker-Kelloggs Coco- Pops markasıyla burada üretiliyor. Kademeli olarak diğer Kellogg ürünlerini de üreteceğiz.
Çay-kahve alışkanlığımız ne durumda? Türk insanı çaya alışık. Kahve deyince akla Türk kahvesi geliyordu. Nestle Nescafe ile hazır kahve pazarını getirdi. Biz de Cafe Crown ile pazardayız. İlk olarak girmedik ama bizde ilk fındık aromasını getirdik. 3'ü 1 arada trendi devam ediyor.
Ülker Çamlıca Limon Aromalı Gazoz için "Üretim proseslerimizin hiçbir aşamasında alkol veya türevleri kullanılmamaktadır" diye bir açıklama yapılmıştı. Alkol olmamasının altı mı çizildi? Özellikle altı çizilmiyor, hayır. Geçtiğimiz haftalarda gazozlarda alkol bulunduğu ile ilgili bazı haberler yansımıştı, biz de tüketicideki yanlış algılamayı çözmek için açıklama yaptık. Kimyasal alkol doğal olarak bazı meyvelerde bulunur.