Yüksek tansiyondan depresyona, menopozdan kolesterole kadar pek çok hastalığın ilaç üreticileri tarafından abartıldığı, az bilinenleri ortaya çıkardığı, yenilerinin türeildiği iddia ediliyor.
Selling Sickness, çevirisini Gökçesu ve Evren Yıldırım'ın yaptığı "Hayykitap" tan yayınlanan "Satılık Hastalıklar", sağlık alanında dünyaca ünlü Avusturalyalı gazeteci yazar Ray Moynihan ile ilaç politikaları üzerinde uzmanlaşmış Kanadalı araştırmacı-yazar Alan Cassels'in çalışmalarının ürünü. Yazarlar büyük ilaç firmalarının "mallarını" sağlıklı insanlara da satabilmek için uyguladığı manipülasyon taktiklerini, pazarlama yalanlarını derlemiş. Tamamı belgeli, kaynak göstererek. Kitapta yüksek tansiyondan depresyona, menopozdan kolesterole kadar pek çok hastalığın ilaç üreticileri tarafından abartıldığı ve yeni hastalıklar türettikleri iddia ediliyor. Ünlü bir pazarlama uzmanı ilaç şirketlerinin tıbbi hastalıkların "türetilmesini" nasıl teşvik ettiklerini, bazen az bilinen bir hastalığa dikkat çekildiğini, bazen eski bir hastalığın yeniden tanımlandığını ve yeni bir isim verildiğini, bazen de yepyeni bir hastalık türetildiğini itiraf ediyor. İlaç pazarlama uzmanları ile tıp uzmanları "hastalıklar ve tıbbi durumlar hakkında yeni fikirler geliştirmek" için bir araya geliyorlar. Amaç satışları en üst seviyeye çıkartabilmek için hastalık ve ilaç arasında bağlantı kurmak. "Satılık Hastalıklar", özellikle şu 10 hastalık üzerinde yoğunlaşıyor. 1- Yüksek tansiyon 2- Depresyon 3- Yüksek kolesterol 4- Kadınlarda cinsel işlev bozukluğu 5- Menopoz 6- Sosyal anksiyete 7- Dikkat eksikliği sendromu 8- Osteoporoz 9- İrritabl bağırsak sendromu 10- Regl öncesi disforik bozukluk
Yeni hastalık türetmek İlaç şirketlerinin üst kademe yöneticileri için hazırlanan bir rapora göre; "yeni hastalık pazarları türetmek" ilaç satışlarını fırlatarak milyarlarca dolar kazandırıyor. En temel satış stratejilerinden biri, insanların genel rahatsızlıkları algılama şeklini değiştirerek "doğal güçleri" hastalıklara Endüstri artık düzenli olarak hastalık tanımlarının tartışıldığı ve yenilendiği önemli tıp toplantılarını finanse ediyor. Bu tanımları yazan doktorlar, tanımların ne şekilde yazıldığına bağlı olarak para alıyorlar. Manşet açlığı çeken medyanın da desteği ile "en yeni" hastalıkların yayıldığı, ciddileştiği fakat en son model ilaçlarla tedavi edilebildiği kafalarımıza kazınıyor. İlaç şirketlerinin devasa bütçeli promosyonları, daha gerçekçi çalışmaları, sağlık sorunlarının algılanışında veya tedavisindeki alternatif yöntemleri ve hastalıklardan etkilenen insan sayısına yönelik daha düşük rakamlı tahminleri gözler önünden silinip atılıyor. Dünyayı ilaç bataklığına çevirmek isteyen profesyonel hastalık satıcıları, insanları zayıf noktalarından vurmaya çalışıyor. Günlük hayatın sıradan iniş çıkışlarını mı yaşıyorsunuz? Yafta hazır; psikiyatrik hastalığınız var. Ya da çocuğunuzda ergenlik çağının basit gerilimleri mi var? Bu da tedavi edilmesi gereken bir hastalık. Üstelik insanı intihara bile sürükleyecek yan etkilere sahip ilaçları ömür boyu kullanarak.
Profesyonel hastalık satıcıları Ya kolesterol tuzaklarına ne demeli? Kolesterolün bizim için olmazsa olmaz madde olduğunu unutturup, yabancı düşman bir maddeymiş gibi gösteriyorlar. Kolesteroldeki hafif yükselmenin bile kalp krizi riskini oluşturan en önemli etken olduğunu pazarlayarak, insanların üçte birine avuç dolusu ilaç içiyorlar. Sigara, beslenme ve yaşam düzeni gibi en büyük etkenleri kulak arkası yapıyorlar. Kemik yapısındaki incelmenin yüzdeki kırışıklıklar kadar doğal olduğunu, belli bir miktardan sonra tedavi gerektireceğini de unutturmak istiyorlar.