Mezhep ayrımları
Müslümanlık'taki mezhep ayrımları dinsel değil, siyasidir. İslam'da mezheplerin değil, bireylerin görüşleri hak veya batıl olabilir....
Soru: "Dört hak mezhep" ne anlama gelir? Cevap: Geleneksel anlayış içinde, Hanefilik, Şafiilik, Malikilik ve Hanbelik "dört hak mezhep" diye isimlendirilir. Ancak, "hak mezhep", "batıl mezhep" ayrımı, dinsel değil, siyasi bir ayrımdır. Mezheplerin değil, bireylerin görüşlerinin hak, ya da batıl olduğundan söz edilebilir. Çünkü İslam, iman ve sorumuluk noktasında bireyi esas alan bir dindir. Bir kimse, kim olursa olsun, hangi mezhepten olursa olsun, eğer Kur'an'da belirtilen temel iman esaslarına (Allah, ahiret, nübüvvet) inanıyorsa, Müslümandır ve İslam dairesi içindedir. Bu dört mezhebi "hak mezhep" olarak görmek, İslam'ı bu mezheplerle özdeşleştirmek anlamına gelir. İslam tarihi boyunca binlerce mezhep ortaya çıkmıştır. Bunların çoğu kaybolup gitmiştir. Bu dört mezhep, fıkıh alanında yaşama şansı bulan, en çok taraftarı olan mezheplerdir. Her mezhebin görüşlerinin içinde doğru olanlar da, yanlış olanlar da vardır. Hiç kimse, herhangi bir mezhebin bütün görüşlerinin mutlak doğru olduğunu iddia edemez. Çünkü, bütün mezhepler Hz. Muhammed'in vefatından çok sonraları ortaya çıkmıştır. Bütün mezhepler, insan ürünü oluşumlardır. Soru: Fırkayı Naciye (Kurtuluşa eren fırka) ne demektir? Kimler kurtuluşa erebilir? Cevap: Fırkayı Naciye, kurtuluşa eren, cennete gideceği iddia edilen fırka (grup, cemaat, tarikat, mezhep) anlamına gelmektedir. Tarih boyunca ortaya çıkan her cemaat, her mezhep, hatta her tarikat, taraftarlarına kendilerinin "kurtuluşa erdiği/ereceği) mesajını vermek istemişlerdir. Her mezhep, Hz. Muhammed'in söylediği iddia edilen, 73 fırka hadisi diye bilinen hadiste geçen "kurtuluşa eren fırka"(fırkayı naciye)nın kendisi olduğunu ileri sürmüştür. Oysa, İslam'da kurtuluş bireyseldir; cennete hak eden gider.
|