Depo suyla dolar mı? (2)
Dün kaldığım yerden 'Deposuyladolarmı?' yazıma devam ediyorum. FilistinlibilimadamıTarıkEbuHamid'in geliştirdiği metotla üretilecek ilk prototip aracın, bor kullanıp, hidrojen tüketerek saatte 400 km hız yapması planlanıyor. Hamid ve ekibi, dünya bor rezervlerinin yüzde 70'inin Türkiye'de olduğunu vurgulayıp, "Hidrojenle(H2O)çalışantaşıtteknolojisiiçinbormaddesiolmazsaolmaz" diyerek bize de gönderme yapıyor. Geliştirilen metot ise "hidrojenisudanayıranbirsistemiyürüyenaksamüzerinekurmak" şeklinde izah ediliyor. Borla ayrışan hidrojen, yakıt pillerini harekete geçirerek aracı çalıştırıyor. Yarım kiloluk hidrojen yakıtıyla araç yaklaşık 500 kilometre mesafe kat edebiliyor. İki ayrı tankta bulunan su ve bor maddesinin son derece gizli tutulan karışım terkibi sonrası elde edilen hidrojen, hibrid hücrelerden oluşan enerji reaktörüne ulaşarak ucuz, sürekli ve güçlü yakıt sağlıyor. Bir şehir efsanesi haline dönüşen "borlagidenaraç" meselesinde ABD hükümetinin yıllardır konuya sahip çıktığı, hatta bunu gizli bir proje olarak yürüterek GeneralMotors şirketine binlerce araç ürettirdiği ifade ediliyor. İşin efsane olmayan bölümü ise ABD hükümetinin yeni yakıt teknolojileri için 1.2milyardolarlık ek kaynağı geçen yıl aktarmış olması. EbuHamid ve ekibi de bu fonlardan yararlanan bir üniversitede çalışıyor. Ekip, deposuna tamamen su doldurulmuş bir aracı, 2009 yılında şehir yollarında yürütmeye hazırlanıyor. Prototip araç, deposu 45 litre yakıt (benzin/mazot) alan herhangi bir araç görünümünde olacak. Araçta yaklaşık 2 kg bor ve 60 litre su taşıyacak sistem bulunacak. Söz konusu düzenek, 0.5 kg hidrojen yakıtı üreterek yakıt pillerine sürekli enerji sağlayacak ve saatte 400 km hız yapabilecek. Bakalım şehir efsanesi 2009'de gerçeğe dönüşecek mi? Zengin bor rezervlerine sahip Türkiye bu işin neresinde yer alacak?