Arabasını bırakan motora koştu 1.5 milyar dolarlık pazar oluştu
Türk halkı, ucuz Çin malları nedeniyle motosiklet sevdalısı oldu. 2 yılda 50 kat büyüyerek 1.5 milyar dolara ulaşan pazarda, bu yıl 500 bin adet satış bekleniyor Türk halkı, ucuz Çin malları nedeniyle motosiklet sevdalısı oldu. 2 yılda 50 kat büyüyerek 1.5 milyar dolara ulaşan pazarda, bu yıl 500 bin adet satış bekleniyor.
2004 yılına kadar sadece BMW, Yamaha, Honda, Suzuki, Kymco, Kanuni, Kawasaki, Vespa gibi 10 civarında markanın faaliyet gösterdiği motosiklet pazarında, ucuz Çin malları sayesinde patlama yaşanıyor. Yıllık 10 bin civarında seyreden satış rakamı 2004'te 130 bin adede, geçen yıl ise 300 bin adede yükseldi. Bu yıl ise satış rakamının 500 bini bularak, pazarın parasal büyüklüğünün 1.5 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Çoğu Uzakdoğu'dan ithalat yapan 200'ün üzerinde firma, satış ve ciro rekoru kırmanın keyfini yaşıyor. Pazarda satılan ürünlerin yüzde 70'e yakını ise Çin malı. Otomobile göre yakıt tüketiminin 7'de 1 daha düşük olması, motosiklet kullanımını artıran en önemli neden.
'ÇÖPLÜK OLMAYALIM' Bünyesinde BMW, Yamaha ve Honda gibi büyük markaları barındıran Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) ise, Çin malı motosikletlerin servis ve yedek parça sorunu nedeniyle önümüzdeki dönem risk oluşturacağı uyarısını sık sık yapıyor. MOTED Başkanı Ferruh Tanay, "Kaliteye dikkat edilmezse motosiklet çöplüğüne dönebiliriz" diye konuşuyor.Uzakdoğu'dan ithalat yapan ve piyasanın en çok satış hacmine sahip firmalarından Uğur Mondial, geçen yıl 70 bin olan satış adedinin bu yıl 200 bin adede ulaşmasını bekliyor. Firma, yedek parça ve servis sorununu çözmek için 20 milyon dolarlık yatırım yapıyor.
İHRACAT YAPAN BİLE VAR Uzakdoğu'dan motosikleti parça halinde ithal edip Nazilli'de montajını yapan Asya Motor ise 2002 yılında 5 bin olan satışını bu yıl 35 bine çıkartmayı hedefliyor. 2007'de ihracata başlayacak şirketin hedefi 100 milyon dolar.