Ömrünüze bereket 1973'te Boğaziçi Köprüsü açıldığında, "Maliyeti çıktıktan sonra ücretsiz olacak" denilmişti. Vatandaş 33 yıldır bu sözün tutulmasını beklerken, köprü ve otoyol yüzde 20 ila 50 zamlandı. Artık köprüden geçişte otomobil için 3 değil, 4 YTL ödeyeceğiz.
Haklı gerekçeler! Bardağı taşıran ani köprü zammının gerekçeleri de hayli ilginç: Türkiye'de inşaat maliyetleri çok arttı... Köprü ve otoyollar özelleştirilecek... Hazırlık olsun, yüksek gelirleriyle alıcıları cezbetsin diye zam yapıldı... Ne diyelim, bravo.
***
Ne bitmez köprüymüş!
Boğaz Köprüsü bittiğinde, '40 milyon dolarlık maliyeti karşılanınca geçiş ücretsiz olacak' denildi 33 yıl geçti. 12 köprü yapılacak gelir elde edildi. Ama köprüler hâlâ ücretli, dün de yüzde 33 zamlandı.
1973 yılında Boğaziçi Köprüsü hizmete açıldığında, dönemin Başbakan'ı Bülent Ecevit, vatandaşa söz vermişti: "Köprünün maliyeti çıkınca (40 milyon dolar) geçişten para almayacağız." Aradan yıllar geçti. Köprünün altından çok sular aktı, üstünden çok taşıt geçti, gelir her yıl arttı. Köprü, sadece 1978'de devlete yapım maliyetinden fazla (40 milyon 217 bin dolar) kazandırdı. Sonra 1989'da Fatih Sultan Mehmet Köprüsü devreye girdi. 130 milyon dolara mal olan köprü, geliri de ikiye katladı. Bugüne kadar 2 köprüden elde edilen gelir, 1 milyar 811 milyon 290 bin dolar oldu. Yani Karayolları'nın kasasına, değil iki köprü, 12 köprü yapılabilecek kadar para girdi. Ama hâlâ köprülerden ücret alınıyor ve sık sık da zam yapılıyor. Bu zamlardan biri de dün yapıldı. Karayolları, yol bakım maliyetlerinin arttığını gerekçe göstererek, en son Temmuz 2003'te artan köprü ve otoyol geçiş ücretlerine geceyarısında yüzde 33 zam yaptı. Köprü geçiş ücreti, iki akslı otomobil ve motosikletler için 3'ten 4 YTL'ye çıktı. OGS ve KGS kullanıcıları yüzde 20 indirimli olarak 3.2 YTL ödeyecek.