'İlk'lerin mağazası YKM, yurtdışına açılmak için acele etmiyor. YKM'nin genç patronlarından Nuşin Oral, "Her ilde bir YKM açmak istiyoruz" diyor.
Kapitalizmin kalesi kabul edilen alışveriş merkezlerinin sözcüsü. YKM'nin (Yeni Karamürsel Mağazaları) dışa açık yüzü. Perakendede ilklerin şirketi YKM'nin üçüncü kuşaktan patronu... YKM Yönetim Kurulu Üyesi ve Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Nuşin Oral'dan söz ediyoruz. YKM'nin kurucularından Nuri Güven'in ilk ve tek kız torunu Nuşin Oral. Bu torun o kadar kıymetliymiş ki, dedesi "yurtdışına gider de dönmez" diye ona rüşvet olarak bir araba bile hediye etmiş. Ama o inadından vazgeçmemiş. Dedesiyle pazarlık yapmış ve dediği gibi de 4 yıl sonra Türkiye'ye dönmüş. Tabii ki YKM'de çalışmak üzere... 1992'den beri YKM'de çeşitli kademelerde görev alan Oral, bugün 55 yıllık geçmişe sahip bir şirketi geleceğe taşımak için çalışıyor. Türkiye'deki organize perakendecilerin de sözcülüğünü yapan Oral, Meclis "Hipermarket Yasası" çıkarmaya çalışırken, Avrupa'nın bu konuda geri adım atmaya başladığına dikkat çekiyor. Bu konuyu yakında Başbakan'a da anlatmaya hazırlanan Nuşin Oral'la yasadaki son durumu ve YKM'yi konuştuk.
* Hipermarket Yasa Tasarısı yeniden gündemde. AMPD olarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'yla bu konuda bir uzlaşma sağlayabildiniz mi? Biliyorsunuz, şubat ayında yeni bir taslak hazırlandı. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'yla görüşlerimizi paylaştık. Şimdi de bir çalışma yaptırıyoruz. Bu tasarı zaten Avrupa'dan örnek alınmış. Avrupa bu yasalarla ilgili çok ciddi problemler yaşamaya başladı. Almanya ve Avusturya hükümetleri, ekonomiye getirdiği sıkıntılar nedeniyle, mağazaların 7 gün 24 saat açık olabilmesi için bir önerge verdi. Avrupa Birliği, Fransa'daki yasanın rekabete engel olduğu gerekçesiyle değiştirilmesini istiyor. Benzer bir yasa Polonya'da da çıktı ama hayata geçemedi. Avrupa bu yasadan geri adım atıyor.
* Tasarı başbakanlığa sevk edildi. Bu noktadan sonra ne yapmayı planlıyorsunuz? Avrupa Birliği konusundaki bu incelememiz biter bitmez, sonuçlarını bakanlığa da başbakanlığa da ulaştıracağız. Ardından da Başbakanımızla görüşmeyi düşünüyoruz.
* Türkiye'de perakende sektörü son yıllarda hızlı büyüyor. Bu devam edecek mi? Bütün sinyaller onu gösteriyor. Geçen yıl perakende sektörü yüzde 10 büyüdü. Bu büyüme devam edecek. Yeni oyuncular geliyor. Alışveriş merkezi yatırımları çok ciddi ölçüde devam ediyor. Şu anda 102 tane alışveriş merkezi var. 45 tane daha yapılıyor. Her yeni alışveriş merkezi perakende sektörüne ortalama 100 milyon dolar ciro katkısı getiriyor. Şu anda perakende sektörünün büyüklüğü 70 milyar dolar.
* Yerli markalar, alışveriş merkezlerinde yabancı markalara göre daha yüksek kiralar ödemek zorunda kaldıkları için tepki gösteriyor. Alışveriş merkezlerinde yerliyabancı ayrımı var mı? Bunu genellemek çok yanlış. Bir iki yeni alışveriş merkezinin kendini konumlamasından dolayı, yabancı ağırlıklı bir kiralama gerçekleşti. Bunlardan biri de Kanyon Alışveriş Merkezi. Proje ağırlıklı eğlence ve gıda, yani yemek üzerine kurulu. Onun dışındaki metrekaresi kısıtlı. Bu kadar çok alışveriş merkezi yan yana yapılınca, farklılaşma peşinde koşuluyor. Bu konuda BMD ile görüşüyoruz. Zaten bahsettiğimiz projelerde kiralanmalar tamamlanmış. Artık onları geri döndürme noktasında değiliz.
* Türkiye'deki alışveriş merkezlerini Avrupa'yla karşılaştırdığımızda hangi noktadayız? Türkiye'deki alışveriş merkezi alanı 2 milyon metrekareye ulaştı. Ülkemizde alışveriş merkezlerinin neredeyse 20 yıllık bir geçmişi var. Polonya'da bu süre 6-7 yıl ama, alışveriş merkezleri 4.5 milyon metrekareye gelmiş durumda. İngiltere ve Fransa'da ise 15 milyon metrekare. Bizim daha gidecek yolumuz var...
* Birçok Türk perakendecisi yurtdışına da gidiyor, YKM neden gitmiyor? Biz 2-3 yıldır yurtdışını inceliyoruz. Daha çok Romanya, Rusya, Kazakistan gibi civar ülkelere bakıyoruz. Batıda zaten rekabet çok fazla. Acele etmek istemiyoruz. Türkiye'de bizim çok iyi bir açılımımız var. Şu anda 45 mağaza olduk. 30'dan fazla ildeyiz. Her ilde bir YKM açmak istiyoruz. Öncelikle Türkiye'deki potansiyeli değerlendirmek istiyoruz. Bu yıl ve önümüzdeki yıl en az 6-7 mağaza açacağız. Eskişehir, Kütahya gibi olmadığımız illerde olacağız.