İşletmeler de yapılan yolsuzluklar ve firma sahiplerinin dikkat etmesi gereken hususlar...
Yaşadığımız yüzyılda firma ölçeklerinin büyümesi firmalarda iş akışının artması ve buna mukabil departman sayısnın artması işletme sahiplerinin veya üstdüzey yönetimin işletme üzerinde ki denetimini zorlaştrmaktadır. Firmalarda bazı iyiniyetli olmayan yönetici ve elemanlar bu durumu suistimal etmekte ve birtakım yolsuzluklar ortaya çıkmaktadır.
Yolsuzluklar özellikle satın alma ve satış departmanların da gerçekleşmektedir. Mal alımların da mal yüksek bedelle fatura edilmek te satıcıya malın gerçek değeri ödenmekte ve bu faturayı düzenleyen kişiye komisyon ödenmekte aradaki fark zimmete geçirilmektedir. Muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlenerek gerçekte satın alınmayan mal için fatura bedeli karşılığı ödeme yapılarak bu para komisyon karşılığı şahsi hesaplara geçirilmektedir. Satış bölümlerin de de mal depodan eksik yüklenerek ileride satılmak üzere firma deposun da bekletilmekte veya ambalajlı malların içi boşaltılıp mallar stok sayımına dahil edilmekte daha sonra bu mallar daha düşük fiyata alıcıyla anlaşılıp faturasız satılmaktadır. Muhasebe hileleri ile ve birtakım sahte evraklar düzenlenerek sahtecilik yapılmakta; Kasadan personele avans makbuzu düzenlenerek avans çıkışı yapılmakta ve bu para şahsi işlerde kullanılmakta ve bu avanslar belirli gider faturalarıyla kapatılmakta veya ay sonları avans iadesi olarak kayıtlara alınmaktadır. Denetimi çok zor olması sebebiyle bazı gerçekte olmayan kişiler adına gider pusulası düzenlenmekte mal ve hizmet alımı yapılmış gibi gösterilmekte ve bu paralar şahsi hesaplara aktarılmaktadır. Cari hesap hareketlerin de de birtakım suistimallerle karşılaşılmakta müşteri tahsilatları kayıtlara alınmamakta veya gerçek değerini yansıtmamaktadır. Satıcılara ödeme yapılmış gibi gösterilerek hamiline çek düzenlenip daha sonra bu çek zimmete geçirilmektedir. İnternet üzerinden ödeme yapılırken havale başka hesap numarasına yapılmak suretiyle para şahsi hesaplara aktarılmaktadır. Personel ödemeleri ile ilgili suistimallerde yaygın rastlanan durumlardır.işten ayrılan personele hala çalışıyormuş gibi gösterilerek ücret ödemesi yapılır personelin ay içinde eksik çalıştığı günler tam ay gibi dikkate alınıp eksik günlere ait ödemeler şahsi hesaplara geçirilmektedir.
İşletme üst yönetiminin bu suistimalleri önlemek için iç kontrol sistemi kurması ve bu sistemin çok iyi işlerlik kazanmasını sağlamalıdır. Her departmanın denetimi belirli rutin aralıklarla değil ani olacak şekil de ve sık sık yapılmalıdır. Firma ile ilgili tüm hareketler resmi belgelere bağlanmalı resmi belgeye bağlanan işlemler de mutlaka talep formları talimatlar ve sayım tutanakları ile tespit edilmeli ve bu form ve tutanaklar resmi evraklarla karşılaştırılmalıdır.