Yemek çeki ve kartlardan alınan yüzde 7 komisyon tartışması giderek büyüyor Lokantacılar indirim için bekliyor. Şirketler ise bu konuda yeşil ışık yakmıyor.
Restoran ve lokantacıların, yemek çeki ve kart hizmetinden alınan yüzde 7 komisyon oranının düşürülmesi talebini, şirketler kabul etmedi. Risk aldıklarını, bu nedenle komisyon ücretlerinin düşmesinin mümkün olmadığını vurgulayan şirketler, ekonomiye yaptıkları katkıyı ve sektöre verdikleri desteği ancak bu komisyonlarla sağlayabileceklerini savunuyor. Türkiye yemek çeki ve kart hizmeti pazarının yüzde 90'ına, Fransız Sodexho Pass, Ticket Restaurant markasıyla Fransız Accor Services ve yüzde 100 Türk sermayeli Multinet hakim.
KAYIT ALTINA ALINIYOR Sodexho Restoran Servisleri AŞ Genel Müdürü Emre Üge, riskli bir iş yaptıklarını vurgulayarak, "Restoranlara fiş parasını anında ödüyoruz ama şirketlerden hemen tahsil edemiyoruz. Bu nedenle komisyon almak durumundayız" dedi. İşletmelerin masraftan düşmek için kendilerini tercih ettiğini anlatan Üge, komisyon oranlarının İtalya'da yüzde 15, Fransa'da yüzde 5 olduğunu, İngiltere'de ise sosyal yardım olarak fiş ve kart verildiğini söyledi. Üge, şunları söyledi: "2 haftada bir 5 milyona yakın kupon kontrol ediyoruz. Faturasız iş yapmıyoruz. Kart kullanımı, kayıt ve vergi mecburiyeti getiriyor."
SEKTÖRÜ CANLANDIRIYORUZ Multinet Smart Card Genel Müdür Yardımcısı Murat Hüselek de, yurtdışında kurumlardan da komisyon alındığı için oranların düşük olduğunu belirterek, "Yurtdışında veresiye yok. Türkiye'de ise rekabet nedeniyle 70 güne varan vadeler yapılıyor. Buna rağmen tahsilat sıkıntısı yaşıyoruz. Aldığımız komisyon sayesinde bunu restoranlara yansıtmıyoruz" dedi. Hüselek, sağladıkları avantajlar konusunda şu bilgileri verdi: "Dışarıda yemek yeme alışkanlığı kazandırarak sektörü canlandırıyoruz. Şirketlere vergi istisnası sunarak, faturalarında yüzde 33 avantaj sağlıyoruz. Faturasız işlem yapmadığımız için kayıtdışı ekonomiyi önleyerek devlete vergi geliri sağlıyoruz." Hüselek, yüzde 7 komisyonun nereye gittiğini ise şu şekilde açıkladı: "20 bin pos makinemiz var ve bir makinenin maliyeti 200-250 dolar. Personel ve operasyonel maliyetleri yüzde 4'ü buluyor. Rekabet nedeniyle müşteri kapmak için yüzde 1-2'lik iskonto veriliyor."
GARANTİLİ ÖDEME Ticket Restaurant markasının sahibi Accor Services Türkiye'nin Genel Müdür Yardımcısı Hikmet Özsoy ise, üye kuruluşlara her yıl artan oranda garantili ödeme imkanı, yeni müşteri ve ciro artışı sağladıklarını söyledi. Özsoy, "Komisyon, kurumsal müşteri ve belirli bir kalitede hizmet sunumunun sürekliliğini sağlayacak şekilde belirleniyor" dedi.