1998'de 2 bin 135 olan hiper, süper ve zincir market sayısı 7 bin 221'e ulaştı. Bakkallar tek tek kapısına kilit vurdu. Son 10 yılda 167 bin bakkal kapandı.
***
10 yılda 167 bin bakkal kapandı
Yoğun rekabet çarkında ezilen, süpermarketlerle başa çıkamayan bakkalların sayısı her geçen gün artıyor. Her yıl ortalama 16 bin bakkal kepenk kapatmak zorunda kalıyor.
Nielsen'in her yıl gerçekleştirdiği perakendeci sayıları tespit çalışmasına göre 1998'de 2 bin 135 olan hiper, süper ve zincir market sayısı 2007 itibariyle 7 bin 221'e ulaştı. Bakkallara bakıldığında, sayılarının 9 yılda yaklaşık 167 binden 130 bin civarına düştüğü görülüyor. Kapanan dükkan sayısının toplam içinde payı % 22'ye ulaştı.
10 YILDA 3.5 KAT ARTTI Bilgi ve medya şirketi Nielsen, alışveriş alışkanlıklarını inceledi. Araştırmaya göre, Türkiye 1990'lı yıllardan itibaren özellikle ürün dağıtım ağının şekil değiştirmesi ile birlikte (toptancılıktan- distribütörlüğe) hızlı bir süpermarketleşme sürecine girdi. 10 yılda sayıları yaklaşık 3.5 kat artan süpermarketler, geleneksel perakendeciliği de yavaş yavaş geriletmeye başladı ve özellikle bakkalların ticaretteki ağırlıkları azaldı. Bu hızlı değişim tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını derinden etkiledi. Araştırmada, "Genel olarak günümüz Türk perakende sektörü yaklaşık yüzde 48 oranındaki geleneksel perakende pazar payıyla, 1980'lerin Avrupa perakende pazarına çok benziyor. Buna karşın, AB'de modern perakendecilerin pazar payı her geçen gün arttı ve 1985'te yüzde 59 iken 2004'te bu oran yüzde 86'ya çıktı.
ARTIŞ SÜRECEK Öte yandan, AB ülkelerinde her bir milyon nüfusa ortalama 15 hipermarket ve 150 süpermarket düşerken, bu rakamın Türkiye'de henüz 4 hipermarket ve 12 süpermarket civarında kaldığı belirtildi.