İhracatçı tok satıcı oldu satış fiyatı tavana vurdu
Dış ticaret endeksinde ocakta gerçekleşen rekor artış, Türk ürünlerinin artık ucuza ihraç edilmediğini gösteriyor. 2000'den bu yana ihraç ürün fiyatları yüzde 40 arttı.
Yıllardır ucuza satılıyor diye düşünülen ihracat ürünlerinin fiyatları 2007'de tavana vurdu. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan dış ticaret endeksine göre 2000 yılında 95 olan endeks bu yılın ilk ayında 133'e yükseldi. Bu da aradan geçen 8 yılda ihracatın birim değerinin yüzde 40 arttığını gösteriyor.
Metal eşya yükselişte Türkiye'nin 12 aylık ihracatı şubat ayı itibarıyla 89 milyar dolara yakın. Geçmişte olduğu gibi sadee tekstil ve hazır giyim değil, otomotiv ve tarım ürünleri de ihracatın yükselmesine katkıda bulunuyor. Detaylar incelendiğinde neredeyse tüm sektörlerde fiyat artışı göze çarpıyor. Özellikle metal eşya ve hurda ihracatındaki fiyat artışları genelin çok üzerinde. Tekstil ve hazır giyim de endeksleri yükselten sektörler olarak öne çıkıyor. Tekstil ürünlerinin 2004 başındaki birim endeksi 109 iken, bu yıl 122.6'ya yükselmiş durumda. Giyimde de 115'ten 130'a çıkan bir endeks var. Elektrikli makina ve cihazlar ihracatında da birim endeksi 2004 başındaki 115 seviyesinden 166'yı aşan bir noktaya geldi. Ancak sektörler arasında fiyatları düşenler de yok değil. Haberleşme cihazları ve fiyatları, petrol ürünleri ihracat birim değerleri gerilemiş durumda. Sonuçta sektör farkı gözetmeden en önemli noktanın, rekabeti fiyatla değil kalite ile yapmak olduğu ortaya çıkıyor. Özellikle tekstil-giyimde en ufak kur yükselişlerini fiyat kırarak yansıtan sektör temsilcilerinin dikkat etmesi gerektiği yorumu yapılıyor.