İyi iletişim kurmanın yolu
Çocuklarımızla, eşimizle, iş arkadaşları, okul arkadaşları, hatta bindiğimiz otobüs şoförüyle bile iletişim içindeyiz. Tabii ki bazı ilişkilerimiz daha değerli. Bu ilişkileri sorunsuz yürütmenin veya sorun olduğunda üstesinden gelebilmenin yolu iyi iletişim kurmaktan geçiyor. Başarılı iletişim karşıdakinin olduğu gibi kabul edilmesi ile başlar. Bir insan olduğu gibi kabul edildiğini hissettiğinde iletişime açılır, gelişip değişebilir, sorunlarını çözmeyi öğrenebilir, kendini olumlu yönde değiştirmeyi düşünmeye başlar. Dinlemek, içten davranmak, savunmaya geçmemek, yalan söylememek çok önemlidir. İletişim kurmak özellikle ortada bir problem varken beceri ve dikkat ister. Karşımızdaki kişi önemli bir sorunla karşılaştığında yapmamamız gereken 12 yaklaşım var: 1. Emir vermek, yönetmek; söylenenlerin tersini denemeye davet edebilir, kişiye kendini önemsiz hissettirir. 2. Tehdit etmek, göz dağı vermek; gücenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir. 3. Vaaz vermek, ahlak dersi vermek; zorunluluk, suçluluk duygusu yaratır, kişinin durumunu daha şiddetle savunmasına yol açabilir. 4. Sormadan akıl vermek, öğüt vermek; kişiye aciz olduğunu düşündürür. 5. Öğretmek, nutuk çekmek, mantıklı düşünceler öğretmek; savunucu tutumları ve karşı koymayı kışkırtır, kişinin iletişimi kesmesine ve sizi dinlememesine yol açar. 6. Yargılamak, eleştirmek, suçlamak; kişi eleştirerek karşılık verir, iletişim kopar. 7. Ad takmak, alay etmek. 8. Yorumlamak, analiz etmek; tehdit edici, tedirgin edici olabilir. 9. Avutmak, teselli etmek; kızgınlık uyandırır. 10. Soru sormak, sınamak, çapraz sorgulamak; yalan söylemeye iter. 11. Oyalamak, konuyu saptırmak; kendiyle ilgilenilmediğini, saygı gösterilmediğini düşündürür. 12. Övmek, iltifat etmek; içtenlikten yoksunmuş gibi algılanabilir.
|