Doğalgaza zam, petrol türevlerinde indirim EnerjiveTabiiKaynaklarBakanlığı'nın ortaya çıkan zam ve indirim tablosunu kamuoyuna açıklamada zorlanacağı önemli noktalar söz konusu. BoruHatlarıilePetrolTaşımaAŞ'nin(BOTAŞ) yaşadığı sıkıntının kamuoyuna zam şeklinde yansıması doğal olarak kamu kurumlarından tahsil edilemeyen paraların doğal gaz kullanan vatandaştan alınması olarak yorumlanıyor. Tuhaf olan şu ki; BOTAŞ'a borcunu ödemeyen kamu kurumları bu zamla vatandaşa yüksek fiyattan gaz satıp, ödemeleri hızlandıracak değiller. Bu durumda zam yapmanın mantığı ne olabilir? Diğer taraftan BOTAŞ'ta uzun süre yönetim zaafiyetinin olması alacakların tahsilinde müdebbir tüccar gibi davranılmadığını ortaya koyuyor. Şayet durum böyleyse doğalgaza zam yapmak yerine başka çözüm arayışları gerekmez mi? Dünyada petrol fiyatları aşağı inerken, doğalgazın formülasyonunu oluşturan fuel oil ve gaz oilin rakamları da aşağılarda seyrederken neden doğalgaza zam yapıldı? Zira zammı haklı kılacak gerekçe yok. Çünkü, zam yapabilmek için iki gerekçe var; Birincisi;Yurtdışından dolar olarak alınan gaza yurtiçinde zam yapılabilmesi için doların YTL karşısında değer kazanması gerekir. Böyle bir durum söz konusu değil. İkincisi;Doğalgazın formülasyonun oluşturan ürünlerin yurtdışı piyasalarda yükselmesi gerekir ki, zammı mantıklı kılacak bir gerekçe olsun. Bu da söz konusu değil. Bilakis rakamlar aşağı indiği için, yılda 4 defa fiyat ayarlaması yapılan doğalgazın bu dönemde indirime tabi olması makul olarak görünüyor. Fakat uygulama tam tersi bir şekilde ve BOTAŞ'ta spekülasyonların olduğu bir dönemde gerçekleşti. Yani zamanlama da yanlış. Daha vahimi aynı tarihlerde motorin, gazyağı ve jet yakıtının rafineri çıkış fiyatlarında indirime gidildi. Haklı olarak hem yurtiçinde hem yurtdışında BOTAŞ'ın yaşadığı darboğazın doğalgaz krizine sebep olup/olmayacağı endişesi söz konusu. Özellikle yurtdışı tarafını ihmal etmemek lazım. Çünkü, BOTAŞ'la ortak proje geliştiren şirket ve ülkeler Türkiye üzerinden doğal gaz temin etmek için gayret gösterdikleri bir dönemde bu sıkıntılar yaşanıyor. Halbuki, enerji konusunu yakından takip edenler, uzmanlar ve benim gibi yazarlar, Türkiye'nin doğalgazda kaynak çeşitliliğini yakaladığı için enerji koridoru olma yolunda sağlam adımlarla ilerlediğine inanıyordu. Son noktada BOTAŞ'ın yaşadığı sıkıntılar her şeyi alt üst etti denebilir. EnerjiveTabiiKaynaklarBakanlığı'nın bu imaj kırılmasını özellikle dikkate alması ve Türkiye'yi enerji koridoru yapacak, kendilerine de prim getirecek projelere hassasiyetle yaklaşmaları gerekiyor.