THY büzülüyor mu? Yurtdışında görevli bir TürkHavaYolları(THY) müdürü, etkili ve yetkili bir tanıdığıma kısa süre önce görev üstlendiği ülkeden Türkiye gönderdiği yolcu sayısının 1 yılda yüzde 30 artırdığını söylemiş. Ama eksik söylemiş. Çünkü, geçen yıl 10 milyon yolcu taşınmıştı, bu yıl aynı dönemler itibarıyla 12 milyon oldu. "Biz başarılıyız" denilemez. Böylesine ifadeler doğruyu ve başarıyı göstermez. 1 yıl önce THY'de uçak adedi farz edelim 65 idi. Bu yıl 103 rakamını bulduysa, hesabı başka türlü yapmak gerekir. Sadece yolcu sayısıyla vaziyet idare edilmez. Arz edilen koltuk kapasitesine, doluluk oranlarına da bakmak icap eder. Zaten yurt dışındaki dostumuz başarı hanesini yolcu sayısıyla gösteren kişiye; "Geçenyılkaçsefervardı?Buyılsefersayısındaartışoldumu?" sorularını yöneltince, cevap da sefer sayısının arttığı yönünde gelmiş. Yani başarı, hikâye... Bir de rakamlara bakalım... THY'nin 2006 Ocak-Eylül dönemi trafik verileri şöyle gerçekleşmiş. THY, 2005 yılının 9. ayında, 10milyon809bin564yolcu taşımış. Bu yıl aynı dönemde yolcu sayısı, yüzde 18.6 artarak 12milyon817bin127 olmuş. Koltuk/km arzı ise aynı dönemde yüzde 23.2 artarak, 22 milyon 244 bin 449'dan 27 milyon 412 bin 247'ye çıkmış. Aynı dönemde en az artış ise yüzde 10.6 ile kargo ve posta taşımasında gerçekleşmiş. Havayollarında kargo taşımacılığını artırmak, hem ticari beceri ister hem de artışın şirketin verimliliğine ciddi katkısı olur. Görüldüğü gibi THY'deyolcusayısıyüzde18.6artarken,koltukkapasitesiyüzde23.2oranındaartırılmış . Bitmedi. Bu rakamlara kârlılık açısından bakmak lazım. Artan yolcunun ne kadarı business class'ta, ne kadar ekonomide ve ne kadarı da maliyetlerin altında ucuz taşımacılık yapılan sınıfta taşınmış. Yani tek başına artan yolcu sayısı da önemli değil. Geçen hafta bir yurt dışı seyahatimde, THY'ninparakazanmasıgerekenprestijbölümübusinessclass'ınyolcusuzuçtuğunaşahitoldum. Üstelik ekonomi sınıfı neredeyse tam dolu olmasına rağmen. "THY'ninciddibirşekildeimajkaybettiğinigözlerimlegördüm" diyebilirim. Nasıl kaybetmesin ki! Yıllarca CemKozlu,ErmanYerdelen,YusufBolayırlı,AtillaÇelebiveTezcanYaramancı gibi yöneticiler tarafından yönetilen THY, bir anda tecrübesiz belki de hayatında hiç business class, first class koltuk görmeyen, buralarda uçmayan yönetici bir kadronun eline düştü. Uçağa ıslak mendili bile zamanında koyamazsan, hostes alınımı bile uçak sayısına göre planlayamazsan, olacağı budur. Bir de gazetelere manşet olan anket durumu var. BaşbakanRecepTayyipErdoğan'ın bilmesinde fayda var. NTV'de THYGenelMüdürüTemelKotil'in açıkladığı gibi, o anket 2001'den bu yana uygulanmıyor. Gazeteci ağabeyimiz UğurCebeci de o programda neden sessiz kaldı anlamadım. Acaba o anket 2003'ten bu yana uygulanıyor olabilir mi? THYeskiGenelMüdürüYusufBolayırlı'ya sorulabilir...