Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Saklambaç | Astroloji | Ana Sayfa 21 Ekim 2006

THY büzülüyor mu?

Yurtdışında görevli bir Türk Hava Yolları (THY) müdürü, etkili ve yetkili bir tanıdığıma kısa süre önce görev üstlendiği ülkeden Türkiye gönderdiği yolcu sayısının 1 yılda yüzde 30 artırdığını söylemiş. Ama eksik söylemiş. Çünkü, geçen yıl 10 milyon yolcu taşınmıştı, bu yıl aynı dönemler itibarıyla 12 milyon oldu. "Biz başarılıyız" denilemez. Böylesine ifadeler doğruyu ve başarıyı göstermez.
1 yıl önce THY'de uçak adedi farz edelim 65 idi. Bu yıl 103 rakamını bulduysa, hesabı başka türlü yapmak gerekir. Sadece yolcu sayısıyla vaziyet idare edilmez. Arz edilen koltuk kapasitesine, doluluk oranlarına da bakmak icap eder. Zaten yurt dışındaki dostumuz başarı hanesini yolcu sayısıyla gösteren kişiye; "Geçen yıl kaç sefer vardı? Bu yıl sefer sayısında artış oldu mu?" sorularını yöneltince, cevap da sefer sayısının arttığı yönünde gelmiş. Yani başarı, hikâye...
Bir de rakamlara bakalım...
THY'nin 2006 Ocak-Eylül dönemi trafik verileri şöyle gerçekleşmiş. THY, 2005 yılının 9. ayında, 10 milyon 809 bin 564 yolcu taşımış. Bu yıl aynı dönemde yolcu sayısı, yüzde 18.6 artarak 12 milyon 817 bin 127 olmuş. Koltuk/km arzı ise aynı dönemde yüzde 23.2 artarak, 22 milyon 244 bin 449'dan 27 milyon 412 bin 247'ye çıkmış. Aynı dönemde en az artış ise yüzde 10.6 ile kargo ve posta taşımasında gerçekleşmiş. Havayollarında kargo taşımacılığını artırmak, hem ticari beceri ister hem de artışın şirketin verimliliğine ciddi katkısı olur.
Görüldüğü gibi THY'de yolcu sayısı yüzde 18.6 artarken, koltuk kapasitesi yüzde 23.2 oranında artırılmış . Bitmedi. Bu rakamlara kârlılık açısından bakmak lazım. Artan yolcunun ne kadarı business class'ta, ne kadar ekonomide ve ne kadarı da maliyetlerin altında ucuz taşımacılık yapılan sınıfta taşınmış. Yani tek başına artan yolcu sayısı da önemli değil. Geçen hafta bir yurt dışı seyahatimde, THY'nin para kazanması gereken prestij bölümü business class'ın yolcusuz uçtuğuna şahit oldum. Üstelik ekonomi sınıfı neredeyse tam dolu olmasına rağmen. "THY'nin ciddi bir şekilde imaj kaybettiğini gözlerimle gördüm" diyebilirim. Nasıl kaybetmesin ki! Yıllarca Cem Kozlu, Erman Yerdelen, Yusuf Bolayırlı, Atilla Çelebi ve Tezcan Yaramancı gibi yöneticiler tarafından yönetilen THY, bir anda tecrübesiz belki de hayatında hiç business class, first class koltuk görmeyen, buralarda uçmayan yönetici bir kadronun eline düştü. Uçağa ıslak mendili bile zamanında koyamazsan, hostes alınımı bile uçak sayısına göre planlayamazsan, olacağı budur. Bir de gazetelere manşet olan anket durumu var. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın bilmesinde fayda var.
NTV'de THY Genel Müdürü Temel Kotil'in açıkladığı gibi, o anket 2001'den bu yana uygulanmıyor. Gazeteci ağabeyimiz Uğur Cebeci de o programda neden sessiz kaldı anlamadım. Acaba o anket 2003'ten bu yana uygulanıyor olabilir mi? THY eski Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı'ya sorulabilir...
GÜNCEL
Deprem Deprem paniği
Balıkesir'de meydana gelen 5.2'lik deprem Marmara'yı salladı, can ve...
'Cep'i deldiler
Adı kimde saklı
Tuba için el ele
Tren yolunda mucize
Acı aynı terör farklı
Avrupa polisi alarmda
SPOR
Al Al sana 2. takım
Takımındaki kadroyu yeterince tanımadığı ortaya çıkan Fenerbahçe'nin...
Balon patladı
Vestel Manisa unvanını yıtirdi
Gerets'in kritik günü
Hedef adam Runje
Ligde de aynı futbol
Hakan'a doğum izni!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HAVA DURUMU
ISTANBUL - Par. Bul. 22 C,Açık 14 C
ANKARA - Par. Bul. 19 C,Par. Bul. 7 C
IZMİR - Açık 29 C,Açık 15 C
ANTALYA - Par. Bul. 30 C,Açık 20 C
ADANA - Yağmur 28 C,Par. Bul. 18 C
EKONOMİ
IMKB E: 39.643,760 D:% -0,45
DOLAR S: 1,462 D:% 0,17
EURO S: 1,847 D:% 0,22
AKTÜEL
GÜNE BAKIŞ
EKONOMİ
GÜNCEL
  Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Saklambaç | Astroloji | Künye | Ana Sayfa
    Copyright © 2003, 2006 - Tüm hakları saklıdır.
Merkez Gazete Dergi Basım Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
Üretim ve Tasarım  Merkez Bilgi Grubu