İyi iletişim kurmanın yolu
Çocuklarımızla, eşimizle, iş arkadaşları, okul arkadaşları, hatta bindiğimiz otobüs şoförüyle bile iletişim içindeyiz. Tabii ki bazı ilişkilerimiz daha değerli. Bu ilişkileri sorunsuz yürütmenin veya sorun olduğunda üstesinden gelebilmenin yolu iyi iletişim kurmaktan geçiyor. Başarılı iletişim karşıdakinin olduğu gibi kabul edilmesi ile başlar. Bir insan olduğu gibi kabul edildiğini hissettiğinde iletişime açılır, gelişip değişebilir, sorunlarını çözmeyi öğrenebilir, kendini olumlu yönde değiştirmeyi düşünmeye başlar. Dinlemek, içten davranmak, savunmaya geçmemek, yalan söylememek çok önemlidir. İletişim kurmak özellikle ortada bir problem varken beceri ve dikkat ister. Karşımızdakikişiönemlibirsorunlakarşılaştığındayapmamamızgereken12yaklaşımvar: 1.Emirvermek,yönetmek; söylenenlerin tersini denemeye davet edebilir, kişiye kendini önemsiz hissettirir. 2.Tehditetmek,gözdağıvermek; gücenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir. 3.Vaazvermek,ahlakdersivermek; zorunluluk, suçluluk duygusu yaratır, kişinin durumunu daha şiddetle savunmasına yol açabilir. 4.Sormadanakılvermek,öğütvermek; kişiye aciz olduğunu düşündürür. 5.Öğretmek,nutukçekmek,mantıklıdüşünceleröğretmek; savunucu tutumları ve karşı koymayı kışkırtır, kişinin iletişimi kesmesine ve sizi dinlememesine yol açar. 6.Yargılamak,eleştirmek,suçlamak; kişi eleştirerek karşılık verir, iletişim kopar. 7.Adtakmak,alayetmek. 8.Yorumlamak,analizetmek; tehdit edici, tedirgin edici olabilir. 9.Avutmak,tesellietmek; kızgınlık uyandırır. 10.Sorusormak,sınamak,çaprazsorgulamak; yalan söylemeye iter. 11.Oyalamak,konuyusaptırmak; kendiyle ilgilenilmediğini, saygı gösterilmediğini düşündürür. 12.Övmek,iltifatetmek; içtenlikten yoksunmuş gibi algılanabilir.