Pilot fazlalığı oluştu Türk sivil havacılığının, gelişimini kısa sürede tamamladığına bu aşamada hükmetmek doğru olmaz, ama sektörde ciddi bir atalet ve durgunluk söz konusu. Geçen yıl, havacılık sektörünün büyümesi sebebiyle pilot, hostes, teknisyen açığından bahsediyorduk. Bugünlerde ise sektörden gelen haberlere göre pilot fazlalığı söz konusu. Bir yıl önce pilot açığının oluşması sebebiyle yeni uçuş okulları da devreye girerek, çok sayıda öğrenci alıp, yetiştirmeye başladılar. Özel hava yollarının ihtiyaçları dikkate alınarak verilen eğitimler, uçuş okullarına göre ciddi farklılık gösterse de mezunların iş bulma şansı çok az. Ayrıca, bu uçuş okullarının verdiği eğitimin sıhhatinin de sorgulanması gerekir. Sanıyorum, SivilHavacılıkGenelMüdürlüğü(SHGM) bu denetimleri çok iyi seviyede yapıyordur. Uçuş okulu kalitesine bakmadan, eğitim sonrasına bakmadan uçuş lisansı alan gençlerin iş bulmalarını imkansızlaştıran sebepler var. Birincisebep; Pilota ihtiyaç son derece azaldı. Ayrıca, TürkSilahlıKuvvetleri'nden rutin olarak, her yıl 100 kadar, 3 ile 5 bin saat uçuş tecrübeli pilot emekli oluyor. İkincisebep; Uçuş okullarından mezun olan gençlerin uçuş tecrübesinin olmaması ve eğitim kalitelerinden şüphe edilmesi Havayollarıküçülüyor Bu tabloları ortaya koyunca her uçuş okulundan lisans alanın kolay kolay pilot olamayacağı ortaya çıkıyor. Daha detaylı araştırma yapılırsa, önümüzdeki yıllarda ne kadar pilotun emekli olacağı, ne kadarının silahlı kuvvetlerden geleceği de tespit edilebilir. Aslında hesap ortada. Mesela, TürkHavaYolları'nda(THY) uçak başı 9 ile 10 adet pilot hesabı yapılır. Şu an THY'de 103 uçak var. Çarpın 103 ile 10'u ortaya bin 30 rakamı çıkar. Uzun menzilli uçaklar için de uçak başına ekstradan 10 kişi ekleyelim. THY'nin toplam bin 100 pilotu bünyesinde bulundurması gerekir. Şu an milli havayolunda yaklaşık bu kadar pilot var. Yani yenisine ihtiyaç yok. Fakat, THYUçuşAkademisi'nden, TürkHavaKurumu (THK) ve AnadoluÜniversitesi'nden toplam 60 pilot, 2007 Mart'ta mezun olup, THY saflarına katılacak. Bir de THY'de çalışan pilotların çocukları var, sırada bekleyen... Buna karşılık en fazla 15-20 kişi emekli olacak. Böylece gelecek yıl için bile THY'de 40-50 civarında pilot fazlalığı çıkmaktadır. Diğer özel şirketlerde de durum THY'den farklı değil. Hatta bazı havayolları küçüldüğü için şu an yaklaşık 30-40 tecrübeli işsiz pilot, uçabilecek havayolu arıyor. Gençlere tavsiyem, her uçuş okulunun kapısını çalmasınlar. Zaten pilot fazlalığı varken, adı sanı olmayan okuldan lisans alanların kimse yüzüne bakmaz