Turizm ve havacılıkta sıkıntılı günler
Turizm sektöründe, 2005 yılı rakamlarını yakalamak hayal oldu. Gelecek yıl da bu yılın yüzde 10-15 üzerine çıkılması bile zor görünüyor. Bu tablonun sessizce dile getirdiği bir şey var ki, iyi okunması gerekir. Bu kış sezonu otellerimiz yine el değiştirmeye, iflasını istemeye ve satılık listesine konmaya başlayacak. İş dünyasının TürkiyeOdalarveBorsalarBirliği(TOBB ) gibi çatı örgütleri ile KültürveTurizmBakanlığı 2006'daki bu kötü gidişatı görüp önlem alamadıklarına göre, kış sezonuyla başlayacak turizm çöküntüsü için de bir politikaları, tedbir paketleri söz konusu değil, denebilir. Benzer durum, turizmin çok yakınında, onunla iç içe geçmiş pozisyonda olan havacılık sektörü için de geçerli. Halihazırda 3-4 havayolu var, iflas bayrağını çekmek üzere. Öyle ki içlerinden biri, değerinin ve potansiyelinin çok üzerinde reklam yaparak aldığı kredileri döndüremez hale geldi... Turizm ve havacılık sektörünün önemli isimlerinden, Kemer'e, Amsterdam mimarisiyle OrangeCountyResortHotel'i inşa eden, uzun yıllar yurtdışından ülkemize turist taşıyan InterHavayolları'nın sahibi ÖmerTorosluoğlu da bu kışın zor geçeceğini düşünüyor. Torosluoğlu, gelecek yılın da pek parlak görünmediğine işaret ediyor. Ülkemizdeki havayolu şirketleri, iç hatlarla birlikte, charter piyasasında turist ve işçi taşımacılığı yapıyor. 10-15 yıl öncesinin havacılığı, uçakçılığı yok artık. Lastik eskidiğinde değil, hizmet ömrünü tamamladığında, bazı donanımlar sorun çıkardığı için değil teknik prosedürler çerçevesinde değiştirilmesi, kontrolü gerekiyor. Bu da eski alışkanlıkları bırakmak istemeyen bazı havayolu şirketlerimizin yeni düzene, kurallara intibasında sorun çıkarıyor. Avrupa'da sıkı kontroller olduğundan mecburen uyuyorlar. Böylece sırtlarına hesabını unuttukları yeni ek maliyetler biniyor. Sonra, LowCoastCariier (LOW) mantığını yanlış anlayıp, uçuş maliyetlerini azaltmak yerine bilet fiyatını aşağı çeken şirketler ve bu mantıkta olan yöneticiler ortaya çıkıyor. Ne yazık ki TürkHavaYolları (THY) da aynı yöntemi deneyenlerin başında geliyor. Ve şirketler yükselmeye değil, kan kaybetmeye başlıyor. Turizm sektörü için de aynı şeyleri hükümet tarafı için söylemek mümkün. En azında UlaştırmaBakanıBinaliYıldırım ayarında, turizm sektöründen anlayan bir bakan gerekiyor. AKParti yetkililerinin 2007 seçimleri sonrası bu talebi gündeme almasında fayda var.