Okul çağı çocuklarında ruh sağlığı sorunları
Çocukluk dönemi bütün hayatı etkileyen kritik bir dönem olduğu için özellikle okul çağında ruh sağlığı sorunlarının tespiti ve tedavisi oldukça önemlidir. Bu dönemde ailelerin yanı sıra okul çocuğa etki eden en önemli faktörlerden biridir. 7-13yaş çocukluktan ergenliğe geçiş, aynı zamanda çocuğun ilk kez annebabadan ayrıldığı, sosyal bir ortamla tanıştığı, ciddi anlamda yaşıtlarıyla ilişkiler kurduğu ve de görev ve sorumluluk yüklendiği bir dönem. Okulçağıbirçokpsikyatrikprobleminilkkezgörülmesivefarkedilmesinedeniyleçocukruhsağlığıaçısındanönemlibirsüreçtir. Bu dönemde çözümlenmeyen sorunlar öğrencinin işlevselliğini düşürebilir yani derslerdeki başarısını ve sosyal ortamlardaki etkinliğini azaltabilir, zekanın kendini göstermesine engel olabilir. Ülkemizde okul çağı döneminde en sık rastlanan ruh sağlığı sorunları: Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, uyum güçlüğü, altını ıslatma, konuşma bozuklukları, öğrenme güçlüğü, kaygı bozuklukları, tik, zeka sorunları, kekemelik, obsesifkompulsif bozukluk ve sosyal fobidir. İstanbul'dabirilköğretimokulu2.sınıfındayapılançalışmadaenazbirpsikyatriktanıalançocuklarıoranını%52.9olarakbulmuştur (okuldaki 2. sınıf öğrencilerinin yarısı denebilir!!!) Okul çocuklarındaki ruh sağlığı sorunlarının tespiti bir ekip işidir. Aile, öğretmen ve rehber öğretmen işbirliği çok önemlidir. Sorunların ortaya konup tedavi edilmesi önündeki en büyük engeller ailelerin ön yargılarının varlığı, damgalanma korkusu, zamanla geçer düşüncesi, eğitim ve bilgi eksikliği, nereye başvuracağını bilememe, kalabalık sınıf, kalabalık aileler, özellikle babaların bu konudaki duyarsızlığı ve yeterli ruh sağlığı çalışanının olmamasıdır. Çocuğunuzda sizin veya okul ekibi tarafından fark edilen sorunlarıertelemeyin,küçümsemeyin,kendihalinebırakmayın. Çözüm için okullardaki rehber öğretmenler veya okulun bulunduğu bölgenin rehbelik merkezleri veya çocuk psikyatristi bulunan devlet ve üniversite hastanelerine başvurabilirsiniz.