Yoğun bir yaz sezonun ardından, özel sektör havayolu işletmelerinden kötü haberler duymaya hazır olun. Bir veya birkaç uçakla kurulup en yoğun günlerde bile uçamayan, elindeki uçakları bazı havayollarına kiralayarak ayakta duran şirketlerin geleceği pek parlak görünmediği gibi diğerleri için de iyi günler geride kalacak gibi bir hava söz konusu... Havacılık sektörünün ilk defa piyasa şartları çerçevesinde kendi kendisine bir operasyon geçireceğini söyleyebiliriz. Yoğun rekabet şartlarına dayananlar ayakta kalacak, diğerleri tasfiye olacak. TürkHavaYolları'nın ( THY) 90'lı yılların başında kurmuş olduğu BoğaziçiHavaTaşımacılığıA.Ş.(BHT) benzeri bir yapılanmaya gitmesi, özel sektör havayolları cenahında bir sıkıntıya sebep olabilir. Ancak, bunu gerekçe göstererek iç hatlardan çekildiğini anlatmaya çalışanların ya da çalışacak olanların muhakkak surette başka problemleri vardır. Aksi halde TurkishExpress markasıyla bir uçuş dahi yapılmadan gürültü kopartılmasının bir anlamı yok. THY'nin ikinci bir markayla pazara girmesine gerek var mı? Bu, THY yönetiminin bileceği bir iş, ama büyüyen THY'nin yine büyüyen özel havayollarıyla bu tarz sorunlar yaşaması normal. Ancak TurkishExpress markasıyla özel hava yollarıyla ciddi rekabet başlatılacağına dair haberler, pozisyonu güçlü olan özel havayollarında da ciddi anlamda sıkıntıya sebep olacak. Havacılığın geleceğine çekidüzen verecek makam ve otorite ise UlaştırmaBakanlığı'dır. Şimdi, THY'nin geçmiş dönemde kurduğu BHT'siyle yeni markasını karşılaştırdığımızda piyasa şartlarının pek de benzer olmadığı ortaya çıkıyor. O dönemde özel havayolları iç piyasada yoktu. Hava trafiği bu kadar canlı değildi. Şimdi havayolu sektörü her türlü oyun için müsait bir zemine sahip. Fakat, ülke olarak bu gelişmelerden iyi markalar çıkartmamız gerekiyor. Bunun için de çok güçlü olana, zayıfları ezdirmemek için piyasa şartları çerçevesinde önlemler icap ediyor. Çünkü, UlaştırmaBakanıBinaliYıldırım'ın başlattığı reformlarla bu güne gelen havacılık sektöründe hiçbir yetkili kaliteli hizmet verdiği için yolcu sayısını artırdığı iddiasında bulunamaz. Sektöre yönelik ciddi düzenlemeler yapıldı, yolcu sayısı da uçak sayısı da arttı. Küresel piyasada da hava trafiği canlandı. Türkiye'ye yönelik hava trafiğinde yabancı havayollarının aldığı payda ortada. Dolayısıyla iç piyasada kargaşaya değil düzene ihtiyaç var.