TürkHavaYolları'nı (THY) 2006'da sürprizlerin beklediğini defalarca yazdım. İlk sürprizlerden biri de zarar açıklamak oldu. THY yetkililerinin bu konudaki açıklaması özetle şöyle: "Buseneninilkçeyreğindesatışlardakiyüzde4.4'lükartışakarşın,baştaakaryakıtvefinansalkiralamagiderleriolmaküzeremaliyetleryüzde25.5oranındaarttığıiçinzarar37katartarak162milyonYTLoldu..." Ancak, benim gerekçelerim THY'nin açıkladığından farklı. Öncelikle merak ettiğim konu şu: Geçen yılın ilk çeyreği ile bu yılın aynı dönemi arasında uçak sayısı ve arz edilen koltuk açısından ciddi bir farklılık var. Açıklamalarda da doluluk oranlarına dair bir detaya rastlamadım. Bu yüzden, 2 dönem arasındaki yüzde 4.4 satış artışı bir anlam ifade etmiyor. Çünkü önemliolan,geçenyıldanbuyanayaklaşık30adetartarak91uçağaçıkanfilonundoluolarakuçupuçmadığıdır. Yeni uçaklarla birlikte, yeni uçuş noktaları için ciddi kampanyalar, ticari aktiviteler gerekiyordu. Bu sebeple THY'nin yeni hatlara paralel olarak diğer uçuş noktalarına yönelik tanıtım faaliyetlerinde pasif kaldığını düşünüyorum. Aslında THY'ninilkçeyrektezararaçıklayacağıbilgisine,üçüncühalkaarzınyapıldığıgünlerdeulaşmıştım. Ancak, halka arz sebebiyle yazmadım. Geçen yılın ilk çeyreğinde 10 Milyon YTL kar eden THY, 2005 sonu itibarıyla 100 Milyon YTL kar açıklamıştı. 2006'da ise 150 Milyon YTL kar bekleniyor. Ancak ortaya çıkan tabloya turizmdeki düşüş de eklenince, beklentiler ne derece gerçekleşir bilemiyorum. THYGenelMüdürüTemelKotil, geçen hafta, petrol ve dövizdeki artıştan dolayı bilet fiyatlarını artırmayı düşünmediklerini kesin bir dille açıklamıştı. Şimdi bu zarar tablosu, sanırım yeniden fiyat ayarlamasını zorunlu kılacak. Fakat bazı özel havayolu yetkililerinin açıkladığı gibi astronomik bir artışı da gerektirmiyor.