CEVAP: İskat Kur'an' da yok, Peygamberimizin uygulamalarında yok, ilk asır Müslümanlar' ın hayatlarında da yoktur. İskat, mezhepler zamanında bir içtihad olarak hüküm haline getirilmiştir. Hatırlanacağı gibi, oruç tutmaya gücü yetmeyenlere, her oruç günü için bir fakiri doyurması emredilmiştir. İşte bu prensibe, namazı ve diğer ibadetleri kıyas etmişler. Kılmadığı namazları, tutmadığı oruçları ve gitmediği haccı hesap ediyorlar, bunlara bir para taktir ediyorlar, bunlar fakire verilirse bu ibadetlerden kurtulunur diyorlar. Ölen kimsenin peşinden yapıyorlar bunu ve o parayı da hocalar aralarından paylaşıyorlar. Biz, bu iskat işinin doğru olmadığına inanıyoruz. Bir zaman müftü olarak görev yaptığımız yerde de bunu yasaklamıştık. Bir defa, parası olanların ibadetleri para ile düşürülmüş oluyor, ama fakir olanlar ise borçlu kalıyor. Bu türlü yanlış kıyas ve uygulamalar, İslam' a yarar getirmemiş aksine zarar vermiştir. Ne acıdır ki başta doğu ve güneydoğu illeri olmak üzere, Türkiye'nin birçok yörelerinde iskat işi aynen devam ediyor.
CEVAP: Dinimizde "Buisimleriçocuklarınızavermeyin" diye bir hüküm yoktur. Nitekim bazı Arap ülkelerinde Muaviye ve Yezit adına rastlanmaktadır. Ancak biz MüslümanTürkler, bu isimleri çocuklarımıza vermeyiz. Bu isimlerin tarihi şahsiyetleri PeygamberimizinEhl-iBeyti' ne karşı zulüm yapmışlardır. O nedenle o kişiler bize göre özenilecek, adı yaşatılacak ve saygı gösterilecek kimseler değildirler. O nedenle o isimleri çocuklarımıza vermeyiz. Birbaşkasınınyerinehaccagitmekolurmu?
CEVAP:Kur'an-ıKerim' de gücü yeten ve yol emniyeti bulunan Müslümanlar' a hacca gitmek emredilmiştir. Ancak Kur'an-ıKerim' de, "Herhangibirsebeplehaccagidemeyenlerinyerinebaşkalarınıngitmelerigerekir" diye bir hüküm yoktur. Ancak bu konu sonradan mezhepler döneminde içtihad yoluyla hüküm haline getirilmiştir. İnsan hacca gidince orada hem ibadet eder hem de belli yerleri ziyaret eder. İnsan kendisi gitmemiş ise bir başkası onun yerine gitmiş ise o kişinin yapacağı ibadeti vekil yapmış olacak, ziyaretleri de o yapmış olacak. Peki gerçekte asıl gitmesi gereken kişi o ibadetleri ve ziyaretleri yapmış olur mu? Tabii ki olmaz!.. Madem hacda yapacağımız ibadetleri para ile başkasına yaptırmak caiz ise normalde her yerde de aynı şey yapılır demek. O zaman zenginlerin ibadet yapmasına gerek yok, parayı verir ibadetlerini işsiz insanlara yaptırırlar. Böyle şey olmaz. SORULARINIZİÇİN... email: zbeyaz@superposta.com TEL: 0 (212) 411 21 04 FAKS: 0 (0212) 411 20 41