Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Papatya | Astroloji | Ana Sayfa 08 Nisan 2006

Plaka tahdidi mi, ulaşım tehdidi mi?

Bilindiği üzere, 25 Şubat'ta Türkiye'deki kara ulaşımının kodlarını değiştirecek yeni bir kanun yürürlüğe girdi. Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü'nün uzun bir süredir üzerinde çalıştığı kanun hakkında olumlu-olumsuz yorumlar yapmak mümkün. Ancak, bilinmesi gereken bir şey var ki, Türkiye'de kara ulaştırması yıllardır yönetmelik, mevzuat, yasa olmadan gerçekleşiyordu. Bu durumu bilen ilgili çevreler, işin bu tarafıyla alakadar olmadan, her yıl trafik canavarına verilen kurbanlar üzerinden, mal kayıpları detaylarından edebiyat yapıyorlardı.
Cumhuriyet tarihinde ilk defa kara ulaştırmasını etraflıca düzenleyen bir kanunun yürürlüğe girmesinin üzerinden iki ay dahi geçmedi, ama ağır eleştiriler gelmeye başladı. İlginçtir, kanun ne kadar gerekliyse, eleştiriler de o derece haklı sebeplere dayanıyor. Fakat biraz acele ediliyor.
Üstelik eleştiri dozajı kanunun iyi taraflarını da içine alıyor.
İşte bu noktada iyi düşünmek, yeni kanunlarda olabilecek hataların sağlıklı bir şekilde düzeltilebilmesi için yapıcı olmak gerekiyor.

Plaka
borsası oluşmaz
Yeni kanun çerçevesinde, Ulaştırma Bakanlığı'nın kamyonlara plaka sınırlaması getirilmesini içeren tebliğ taslağı (henüz kesinleşmiş bir şey yok) otomotiv sektörü temsilcileri tarafından ağır eleştirilere maruz kaldı. ''Plaka Tahdidi Tebliğ Taslağı'' olarak anılan ''Bir Kısım Karayolu Motorlu Taşıtları İçin Plaka Tescil ve Kaydının Sınırlandırılması ile Bunlardan Ekonomik ve Teknik Ömrünü Doldurmuş Olanların Piyasadan Çekilmesi Suretiyle Sağlıklı Bir Taşımacılık Piyasasının Oluşturulmasına İlişkin Tebliğ Taslağı'' nın kanaatimce dayandığı ciddi gerekçeleri var. Tahditle, taksi plaklarında olduğu gibi bir plaka borsası oluşacağını sanmıyorum.
Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak, Anadolu Ajansı muhabirine, '250 bin civarındaki yaşlı aracın ve çoğu bireysel taşımacı olduğu düşünülen esnafın sektörden çekilmesi öngörülüyor' demiş.
Evet bu doğru. Sektörün kurumsallaşması ve taşıyıcı mesuliyetlerinin ön plana çıkması için böyle bir düzenleme gerekli. Ama, böyle bir düzenlemenin sadece bireysel taşımacıları hedef alarak, eski araçların piyasadan çekilmesini sağlayacağı yönündeki hesaplar pek tutarlı görünmüyor.
Bu noktada, taksilerdeki uygulamanın araçlarının yenilenmesine vesile olmadığını daha önce kaydetmiş, hatta yeni taksi alacaklara vergi indirimi uygulamasını makul ve mantıklı bulmadığımı konu gündeme geldiğinde kaydetmiştim.
Belli alanlarda kamuya hizmet eden araçlara direkt olarak yaş sınırlaması getirilmedikten sonra pek sonuç alınamıyor.
Bu kapsamda plaka sınırlandırılmasının da nasıl işe yarayacağını iyi düşünmek gerekir.
Durak bu konuda haklı.
'Aynı malı daha da az rekabetle taşıma şansı bulacak taşımacılar, araçlarını yenilemek için rasyonel bir gerekçe görmeyeceklerdir' diyor. Bu açıklamasına kesinlikle katılıyorum.
Benzeri açıklamaları, yine haklı gerekçelerle BMC Yönetim Kurulu Başkan Vekili Mehmet Demirpençe de yapıyor: 'Eski kamyonu olan adama oturduğu yerde piyango vuruyor. Eski arabası bulunan fakir arkadaşın plaka fiyatı yükselecek, ama bu navlun fiyatlarına da yansıyacak.'
Basit bir örnekle bitirelim: İstanbul'da birden fazla taksi ve taksi plakasına sahip olan patronların araçlarının neredeyse tamamına yakını eski.
Yani ekonomik gücü var, ama taksiyi yenilemiyor. Para yatırmak istemiyor. Vergi indirimi ya da başka türlü teşvikleri bekliyor. Dikkat buyurun, ekonomik gücü olmaması gibi bir gerekçe yok. Bu sebeple, kamuya hizmet edenlerin araçlarına yönelik farklı düzenlemeler gerekiyor.
GÜNCEL
Alo! Alo! Koli (Müşteri) var
Tiktak (Kısa süreli seks) olur mu?

Barbie Operasyonu'nun yankıları sürüyor. Mankenlerin konuşmalarını 6...
'Duysu'suz ölüm
Okulu 'yol geçen hanı'na...
Tak çipi, boşver krizi!
Ayrıl ve anlat
'Miras değil namus davası'
Kamyon ezdi
SPOR
Cimbom'un Cimbom'un İzmir sefası: 3-1
Diyarbakır'ın cezası nedeniyle İzmir'de oynanan karşılaşmada...
Korkun zafer!
Ulusoy darbesi
Carlos müjdesi
Hayal kırıklığı
Milliler yarın toplanıyor
Trabzonspor'un listesi kabarık!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HAVA DURUMU
ISTANBUL - Açık 17 C,Açık 12 C
ANKARA - Açık 19 C,Açık 7 C
IZMİR - Açık 21 C,Açık 10 C
ANTALYA - Açık 21 C,Açık 12 C
ADANA - Açık 18 C,Açık 13 C
EKONOMİ
IMKB E: 44.284,170 D:% 1,31
DOLAR S: 1,334 D:% -0,34
EURO S: 1,624 D:% -0,76
AKTÜEL
GÜNE BAKIŞ
EKONOMİ
GÜNCEL
     
  Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Papatya | Astroloji | Ana Sayfa
     
     
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
Merkez Gazete Dergi Basım Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
Üretim ve Tasarım  Merkez Bilgi Grubu