ElindeDiyanet'inizinvegörevlibelgesiolmayanbirkimse,minbereçıkıphutbeokuyabilirmi?Cumanamazıkıldırabilirmi? CEVAP: Hayır, Diyanet ve müftülük tarafından izinli ve görevli olmayan kimseler, camilerde hutbe okuyamaz, cuma namazı kıldıramaz, hatta diğer zamanlarda da vaaz edemezler. Çünkü, İslam'da nizam ve düzen asıldır. Nizam ve düzenin olmadığı yerde anarşi doğar. Önüne gelen herkes camide kürsüye veya minbere çıkar hutbe okursa, vaaz verirse, bundan sadece fitne ve fesat çıkar. Zira biri "Benminbereçıkacağım" derken, bir başkası da gelir, "Hayırbençıkacağım" diyebilir. Hatta birçok istekli ortaya çıkabilir. O zaman da kargaşa çıkar, cemaatin bir kısmı birini desteklerken, bir kısmı da bir başkasını tutar, çatışmalar meydana gelebilir. Nitekim, tarihte bu yüzden çok sayıda olay yaşanmıştır. İşte bütün bunların sonucu olarak, cuma günü hutbe okuyacak, namaz kıldıracak kimsenin bizzat ululemir tarafından tayin edilmesinin şart olduğuna dair fetvalar verilmiştir. Bugün de DiyanetİşleriBaşkanlığı'nın izin ve görevlendirme belgesi olmayan kimseler hutbe okuyamaz ve cuma namazı kıldıramaz. İslam'da devlete itaat etmek de Allah'ın emridir.
İşimizvarsa,vakitnamazlarınıpeşinolaraköncedenkılabilirmiyiz? CEVAP: Fıkıh kitaplarına göre, vakit gelmeden namaz farz olmaz. O nedenle de önceden peşinen kılınan namaz farz değil, nafile olur. Ancak, mesela, Şafii mezhebine göre, yolculuğa çıkan bir kimse o günün namazlarını peşinen kılabilir. Hanefi mezhebine göre de 2 namazı birleştirme yapılabilir. Bu birleştirmede bir vakti öne almak da mümkündür. Öğle ile ikindi, akşam ile yatsı birleştirilebilir. Bu yapılan birleştirme sonrakini öne alma şeklinde de olabilir, öncekini sonraya erteleme biçiminde de olabilir. Şu var ki bütün bunlar namazı bir şekil olarak, sayılı hareketler olarak kabul etmeye dayalıdır. Halbuki namaz aynı zamanda manevi bir tavırdır. Konuya böyle manevi gözlükle baktığımız zaman namazın zamanı daha farklı olur: Yani insan namazı huzurlu ve manevi haz almaya uygun olan bir ortamda kılmalıdır. Öylesi bir ortam ne vakit elde edilirse, o zama n kılınır. Sadece namazın sayılı hareketlerini yaparak, baştan savma kılınmamalıdır.
Birgünlüğüneimamnikahıdoğrumudur?Gündüznikahlanıpakşamboşanmaolurmu? CEVAP: Sizin sözünü ettiğinize, "mut'anikahı" yani "geçicinikah" denilmektedir. Geçici nikah Sünni mezhepleri tarafından kabul edilmemiş, geçersiz sayılmıştır. Buna karşılık Şii mezhepleri geçici nikahı caiz görmüşlerdir. Bugün Türkiye'de geçici nikah diye bir kurum mevcut değildir. Ama İran'da geçici nikah vardır. Orada özellikle para karşılığı belli bir süre için anlaşıp nikah kıyıyorlar, o süre dolunca nikah da sona ermiş oluyor. Bunu bir hile olarak kullanan kimseler de vardır. "Bengeçicinikahkıymadımama,aklımdöndüboşuyorum" demektedirler. Bundan sonrası, kişilerin kendi takdirlerine kalmıştır.